Alle thema's

IPA 2021-2022: koopkracht is het beste vaccin tegen de coronacrisis

Aan de vooravond van het overleg herhalen we onze eis voor meer koopkracht. Dat is het beste vaccin om te vermijden dat de coronacrisis lang blijft duren. En werknemers hebben er nu meer dan ooit recht op.

Interprofessioneel akkoord: we gaan ervoor

Loonsverhogingen en betere bescherming. Daar zijn werknemers aan toe. Daar gaan we voor bij de start van de onderhandelingen voor een interprofessioneel akkoord 2021-2022.

‘We moeten van een armoedig beleid naar een armoedebeleid’ - Dubbelinterview Anne Van Lancker en Miranda Ulens

Zonder echte hervormingen zal de armoede alleen maar toenemen. Zeker nu de coronacrisis de kloof tussen arm en rijk vergroot. Toch zijn Anne van Lancker van Decenniumdoelen en onze eigen Miranda Ulens hoopvol. Wanneer mensen dreigen kopje onder te gaan, staan anderen op om het tij te keren.

Na corona, anders en beter - #Barometer20

Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben we geen crisis gekend zoals deze aangericht door een onverwacht virus. De coronacrisis veroorzaakt leed, veel leed. Zowel fysiek als psychisch, zowel sociaal als economisch. De sociaal-economische barometer van het ABVV probeert op verschillende maatschappelijke domeinen lessen te trekken.

Werelddag van het verzet tegen Armoede: meer dan ooit nodig

Op zaterdag 17 oktober is het ‘Werelddag van verzet tegen armoede’. Een belangrijke dag om aandacht te vragen voor de vele mensen die dag in dag uit strijden tegen armoede.

Een minimumloon van €14 per uur is broodnodig!

Om fatsoenlijk van je job te kunnen leven, is een minimumloon van €14 bruto/uur -€2.300 bruto/maand- een must.

Trek de sociale minima op tot boven de armoedegrens

Sociale uitkeringen moeten mensen in staat stellen waardig te leven. Trek ze daarom op tot boven de armoedegrens. Dat is nu niet het geval.

Aan de federale onderhandelaars: genoeg gepalaverd

Al meer dan 600 dagen zitten we zonder een volwaardige regering. Nochtans is de nood hoog voor een volwaardige federale regering. Het ABVV dringt aan.

Welzijn is steeds het vijfde wiel aan de wagen

De coronacrisis bracht de ongelijkheid tussen werknemers aan het licht met betrekking tot de bescherming van hun fysieke, psychosociale en mentale gezondheid.

Wie hield de samenleving nu ook alweer draaiende?

De werknemers, met de werknemers in de essentiële sectoren op kop, hielden de afgelopen maanden de samenleving draaiende. Zij verdienen een opwaardering in centen, werkomstandigheden en statuten.

Wat na de coronacrisis? Manifest van het ABVV

Check hier het postcorona manifest van het ABVV. Ons vaccin tegen de sociale crisis.

#OnsVaccin: loongelijkheid v/m voor de ondergewaardeerde jobs van de coronahelden

De coronacrisis heeft voor iedereen blootgelegd hoe essentieel en waardevol veel beroepen zijn. Loongelijkheid v/m kan eindelijk een opwaardering zijn voor de vaak minder goed betaalde sectoren waarin vrouwen oververtegenwoordigd zijn.

Een sociaal vaccin voor de toekomst

Eén van de belangrijkste lessen uit de coronacrisis: onze sociale zekerheid, met inbegrip van de gezondheidszorg, is zijn geld meer dan waard en moet de komende jaren nog versterkt worden.

Voor een toekomstbestendig economisch model

De geschiedenis zit vol met sleutelmomenten die worden aangegrepen om de wereld te veranderen. Hopelijk evolueert het post-coronatijdperk in positieve richting.

Openbare diensten mogen niet gebruikt worden als melkkoe

Overheidsdiensten verdienen een opwaardering. Nu meer dan ooit bewijzen de openbare diensten nu hun nut en bestaansrecht. Zij zorgen immers voor continuïteit in de noodzakelijke dienstverlening aan de burger.

Effectentaks: onvoldoende en niet in verhouding met inspanningen werknemers

Het wetsontwerp over een taks op effectenrekeningen, is een stap in de goede richting. Maar die stap is te klein. We kunnen niet akkoord gaan met het feit dat de inspanningen die gevraagd worden aan de houders van een effectenrekening, niet in verhouding staan tot wat de werknemers moeten bijdragen.

Opheffing bankgeheim is eerste stap richting meer fiscale rechtvaardigheid

Om het hoofd te kunnen bieden aan de sociale en economische gevolgen van de coronacrisis heeft de overheid een reeks buitengewone uitgaven moeten doen. De vraag die zich nu stelt is wie de factuur zal betalen.

Dreigend tekort in de sociale zekerheid nu aanpakken

Op termijn dreigt er een tekort van minstens 10 miljard euro in onze sociale zekerheid. Het spreekt voor zich dat dit tekort moet opgevangen worden, maar dan wel op een structurele manier.

De nood aan een vaccin tegen de sociale crisis is bijzonder hoog

Het ABVV voerde vandaag actie voor het gebouw van de Nationale Bank onder de slogan “een vaccin tegen de sociale crisis”.