24.11.2021

Systematisch geweld tegen de vakbonden in Colombia

cut colombia

In het kader van haar rondreis door Europa, bezocht een delegatie van de Central Unitaria de Trabajadores de Colombia (CUT) eind oktober ons land. De delegatie roept de Europese Unie en de lidstaten op om druk uit te oefenen op de Colombiaanse overheid om de aanbevelingen van de Interamerikaanse Commissie voor de Rechten van de Mens (Inter-American Commission on Human Rights - IACHR) van 7 juli 2021 uit te voeren en te respecteren.

30.06.2021

ITUC 2021 Global Rights

Het IVV (het Internationaal Vakverbond of ITUC) maakte vandaag de editie 2021 van de jaarlijkse index van de rechten van werknemers bekend. België staat op de lijst van landen waar de situatie in 2021 is verslechterd. We waren al van ‘sporadische schendingen van rechten’ overgegaan naar ‘herhaalde schendingen van rechten’. We dalen nu verder naar categorie 3: ‘regelmatige schendingen van rechten’, hoofdzakelijk als gevolg van de veroordelingen van syndicalisten in de rechtszaken van Antwerpen en Luik.

18.05.2021

Motie ABVV n.a.v. de escalatie van moordend geweld in Palestina

Sinds enkele dagen zijn we getuige van een escalatie van de Israëlisch-Palestijnse spanningen. Politieke verklaringen alleen volstaan niet langer. De Europese Unie kan zich niet langer beperken tot een symbolische veroordeling van Israël wegens het niet eerbiedigen van internationaal recht.

13.01.2021

Naar Belgische steun voor de oprichting van een mondiaal fonds voor sociale bescherming

In 2021 willen we nieuwe stappen zetten richting meer universele sociale bescherming. Om dit te realiseren, rekenen we op politieke wil vanuit progressieve hoek.