Syndicale rechten

Aan de federale onderhandelaars: genoeg gepalaverd

Al meer dan 600 dagen zitten we zonder een volwaardige regering. Nochtans is de nood hoog voor een volwaardige federale regering. Het ABVV dringt aan.

Het stakingsrecht is een historisch, universeel en democratisch recht

Zonder stakingen hadden we geen weekend, geen betaald verlof, geen stemrecht. Maar dit recht staat sinds enkele jaren opnieuw zwaar onder druk.

ABVV solidair met vakbondsleden Zimbabwe

Vandaag is een belangrijke dag voor vakbondsactivisten in Zimbabwe. Er verschijnen 19 vakbondsleden voor de rechter. Ze worden beschuldigd van ‘deelname aan een bijeenkomst met het oog op het bevorderen van openbaar geweld’. ABVV-voorzitter Robert Vertenueil schreef een brief aan onze regering om zich uit te spreken over de ondemocratische situatie.

Bedrijf in moeilijkheden? Ook onderaannemers informeren!

Na 3 jaar onderhandelen zetten we een nieuwe belangrijke stap naar een betere aanpak wanneer bedrijven in moeilijkheden willen herstructureren. Sectoren en bedrijven moeten vanaf nu werk maken van afspraken zodat moederbedrijven hun onderaannemers snel en accuraat informeren.

Vakbonden veroordelen schendingen van de mensenrechten in de Filipijnen

Op de Internationale Dag voor de Rechten van de Mens vragen vakbonden wereldwijd aandacht voor de penibele situatie in de Filipijnen. Mensenrechten en vakbondsrechten worden er met de voeten getreden.