Syndicale rechten

ITUC 2021 Global Rights

Het IVV (het Internationaal Vakverbond of ITUC) maakte vandaag de editie 2021 van de jaarlijkse index van de rechten van werknemers bekend.

Staken is een recht ... dat sterk wordt bedreigd

Celstraffen met uitstel voor 17 vakbondsleden omdat ze aansloten bij een wegversperring op een nationale stakingsdag. Een ernstige aanval op het stakingsrecht. Een bedreiging voor alle sociale bewegingen en iedereen die deelneemt aan een protestactie.

Het stakingsrecht is een historisch, universeel en democratisch recht

Zonder stakingen hadden we geen weekend, geen betaald verlof, geen stemrecht. Maar dit recht staat sinds enkele jaren opnieuw zwaar onder druk.

ABVV solidair met vakbondsleden Zimbabwe

Vandaag is een belangrijke dag voor vakbondsactivisten in Zimbabwe. Er verschijnen 19 vakbondsleden voor de rechter. Ze worden beschuldigd van ‘deelname aan een bijeenkomst met het oog op het bevorderen van openbaar geweld’. ABVV-voorzitter Robert Vertenueil schreef een brief aan onze regering om zich uit te spreken over de ondemocratische situatie.

Bedrijf in moeilijkheden? Ook onderaannemers informeren!

Na 3 jaar onderhandelen zetten we een nieuwe belangrijke stap naar een betere aanpak wanneer bedrijven in moeilijkheden willen herstructureren. Sectoren en bedrijven moeten vanaf nu werk maken van afspraken zodat moederbedrijven hun onderaannemers snel en accuraat informeren.