Vakbondsactie

Enkele coronalessen over onze mensenrechten

De Europese Commissie wil werk maken van wetgeving die bedrijven verplicht om mensenrechten en milieunormen te respecteren in al hun activiteiten en over hun hele toeleveringsketens. Een grote stap vooruit, die ngo’s en vakbonden toejuichen. Bindende regels zijn noodzakelijker dan ooit, nu de COVID-19-crisis de limieten van ongereguleerde globalisering blootlegt.

1 mei - 75 jaar ABVV

Op deze 1 mei 2020 vieren we niet alleen 130 jaar 1 mei, maar ook 75 jaar ABVV. Op 1 mei 1945 werd het ABVV formeel opgericht. Een gelukkige verjaardag aan onszelf dus. Zekerheid gisteren, zekerheid voor morgen.

Elke crisis is een kans op sociale vooruitgang

Elke crisis is een dubbeltje op zijn kant. Solidariteit en een sterke sociale beweging kunnen dat dubbeltje in de juiste richting doen vallen. Zo maken we samen de ‘Zekerheid voor Morgen’.

1 mei - Kleur het land rood en verspreid solidariteit

Op de vooravond van 1 mei vragen we aan iedereen om naast de witte lakens, doeken, sjaals, T-shirts… die onze zorgverleners een hart onder de riem steken, ook iets rood uit te hangen.

Vrouwen weten waarom

Mannen en vrouwen gelijk anno 2020? Neen, nog steeds niet. Vrouwen verdienen nog altijd 20 procent minder dan mannen, nu al voor het zesde jaar op rij. 23.7% zelfs. De loonkloof daalt niet. Integendeel. Het wordt hoog tijd om die kloof te dichten. De sociale verkiezingen dit jaar kunnen daar misschien een handje bij helpen. #SamenVooruit voor loongelijkheid!