Internationaal vakbondswerk

Naar Belgische steun voor de oprichting van een mondiaal fonds voor sociale bescherming

In 2021 willen we nieuwe stappen zetten richting meer universele sociale bescherming. Om dit te realiseren, rekenen we op politieke wil vanuit progressieve hoek.

Handelsakkoord EU-Mercosur: alle lichten op rood

Het middenveld roept op het model van handelsakkoorden te herzien en bindende afspraken op te nemen rond sociale rechtvaardigheid en duurzaamheid. Om te beginnen in het akkoord tussen de EU en de Mercosur-landen Argentinië, Brazilië, Paraguay en Uruguay.

42 miljoen jobs op de helling in de EU: stevig herstelplan nodig

Vrijdag onderhandelt de Europese Raad over een herstelplan voor de Europese Unie. Tijdens die onderhandelingen staan 42 miljoen jobs op de helling. Van een terugkeer naar de status quo en business as usual kan geen sprake zijn.

Enkele coronalessen over onze mensenrechten

De Europese Commissie wil werk maken van wetgeving die bedrijven verplicht om mensenrechten en milieunormen te respecteren in al hun activiteiten en over hun hele toeleveringsketens. Een grote stap vooruit, die ngo’s en vakbonden toejuichen. Bindende regels zijn noodzakelijker dan ooit, nu de COVID-19-crisis de limieten van ongereguleerde globalisering blootlegt.

‘Geef iedereen wereldwijd toegang tot een coronavaccin’

Een toekomstig COVID-19-vaccin moet voor iedereen beschikbaar zijn. Het mag geen alleenrecht worden voor machtige staten of louter de winsten dienen van de farma-industrie.