Fiscaliteit en Economie

Energieprijzen swingen de pan uit, terwijl burgers in de kou dreigen te komen staan

Met de winter voor de deur en energieprijzen die in stijgende lijn zitten en nu al onbetaalbaar zijn voor velen, vreest het ABVV dat het voor nog meer gezinnen onmogelijk dreigt te worden om hun energiefacturen te betalen.

Jouw fiscale fiche beschikbaar op Mijn ABVV

Kreeg je in 2020 een werkloosheidsuitkering? Die moet je invullen in je belastingaangifte. Het totaal aan inkomsten uit werkloosheid voor het jaar 2020 vind je in jouw fiscale fiche...

Tijdelijke werkloosheid en belastingaangifte 2021: opgelet voor de eindfactuur

Indien je in 2020 werk en tijdelijke werkloosheid hebt gecombineerd, bestaat de kans dat je in 2021 aan de belastingen een bijkomend bedrag moet betalen.

‘We moeten van een armoedig beleid naar een armoedebeleid’ - Dubbelinterview Anne Van Lancker en Miranda Ulens

Zonder echte hervormingen zal de armoede alleen maar toenemen. Zeker nu de coronacrisis de kloof tussen arm en rijk vergroot. Toch zijn Anne van Lancker van Decenniumdoelen en onze eigen Miranda Ulens hoopvol. Wanneer mensen dreigen kopje onder te gaan, staan anderen op om het tij te keren.

Na corona, anders en beter - #Barometer20

Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben we geen crisis gekend zoals deze aangericht door een onverwacht virus. De coronacrisis veroorzaakt leed, veel leed. Zowel fysiek als psychisch, zowel sociaal als economisch. De sociaal-economische barometer van het ABVV probeert op verschillende maatschappelijke domeinen lessen te trekken.