Geboorteverlof: 15 dagen vanaf dit jaar

Het geboorteverlof is opgetrokken. Je hebt nu als werknemer-vader of mee of co-ouder recht op 15 dagen verlof. Hoe neem je dit op? Wat moet je doen? Welke vergoeding ontvang je?

Naar Belgische steun voor de oprichting van een mondiaal fonds voor sociale bescherming

In 2021 willen we nieuwe stappen zetten richting meer universele sociale bescherming. Om dit te realiseren, rekenen we op politieke wil vanuit progressieve hoek.

IPA 2021-2022: koopkracht is het beste vaccin tegen de coronacrisis

Aan de vooravond van het overleg herhalen we onze eis voor meer koopkracht. Dat is het beste vaccin om te vermijden dat de coronacrisis lang blijft duren. En werknemers hebben er nu meer dan ooit recht op.

Minimumpensioen omhoog. Eindelijk

Het wettelijk minimumpensioen voor werknemers is op 1 januari met 2,65% opgetrokken. Het is de eerste van een ongeziene reeks jaarlijkse verhogingen zodat tegen 2024 het wettelijk minimumpensioen stijgt naar 1.580 euro bruto voor wie een loopbaan van 45 jaar heeft. Dat is ongeveer 300 euro meer dan vandaag.

Interprofessioneel akkoord: we gaan ervoor

Loonsverhogingen en betere bescherming. Daar zijn werknemers aan toe. Daar gaan we voor bij de start van de onderhandelingen voor een interprofessioneel akkoord 2021-2022.