Vrouwen weten waarom: 12 manieren om de loonkloof aan te pakken

Het wordt dus hoog tijd om die loonkloof te dichten. Hier zijn 12 manieren om die manifeste ongelijkheid tussen man en vrouw eindelijk eens flink aan te pakken.

Vrouwen weten waarom: Dag voor Gelijk Loon m/v

De loonkloof tussen vrouwen en mannen blijft hardnekkig. Tijd voor een systematische aanpak van een systematisch probleem. Sinds 2005 voeren we ieder jaar campagne voor gelijk loon v/m. We zijn talloze rapporten, onderzoeken, statistieken, methodes en campagnes verder, maar gelijk loon voor gelijk werk is allesbehalve vanzelfsprekend.

Vrouwen wisten altijd al waarom: over feminisme, fascisme en femicide

Zonder sociale strijd, geen m/v-gelijkheid. Een belangrijke aspect dat we niet mogen vergeten. De strijd om het feminisme was vaak een gevecht tegen fascisme, tegen de bierkaaien, maar ook tegen het establishment. Het was een stevige, sociale strijd mét resultaat.

Vrouwen weten waarom

Mannen en vrouwen gelijk anno 2020? Neen, nog steeds niet. Vrouwen verdienen nog altijd 20 procent minder dan mannen, nu al voor het zesde jaar op rij. 23.7% zelfs. De loonkloof daalt niet. Integendeel. Het wordt hoog tijd om die kloof te dichten. De sociale verkiezingen dit jaar kunnen daar misschien een handje bij helpen. #SamenVooruit voor loongelijkheid!

"Mag er nog wat ambitie zijn?" - Miranda Ulens

In de aanloop naar haar favoriete seizoen wil Miranda Ulens, algemeen secretaris van het ABVV, graag wat meer positieve ambitie zien. “De Belgen verdienen dat.”