Waarom de loonnormwet vandaag absoluut moet wijzigen

In januari jl. stelde de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (via wat men een technisch verslag noemt) vast dat de lonen voor dit jaar en volgend jaar maximaal met maar 0,4% zouden mogen stijgen. Los van het feit dat de manier waarop die loonmarge werd berekend de wenkbrauwen deed fronsen, is die 0,4% bijzonder mager.

De sociale gesprekspartners trokken desalniettemin met die loonmarge naar de onderhandelingstafel van de Groep van 10 (werkgevers en werknemers). Ondanks de druk die het ABVV bleef voeren, konden we niets veranderen aan de 0,4% en met een bijzonder nipte meerderheid werd er een IPA afgesloten.

De grote boosdoener? De loonnormwet – de Wet van ‘96. De wet moet ervoor zorgen dat de Belgische bedrijven concurrentieel blijven met de buurlanden, maar is ondertussen op verschillende punten achterhaald. Bijkomend, en daar zit een groot probleem, heeft de regering-Michel in 2017 de wet verstrengd. De werkgevers noemen dat ‘verfijnd’. Zolang de norm een niet-bindend voorstel was, konden we in de sectoren en bedrijven nog onderhandelen over goede lonen. Overigens was dat altijd op een verantwoorde manier.

Ondertussen vormt die loonnormwet een steeds groter probleem. Onze prioriteit is te zorgen voor voldoende koopkracht. Gelukkig hebben we nog de automatische indexering, maar deze kan niet alles dragen en werknemers moeten beloond worden voor hun inzet. Zij hebben recht op een eerlijk deel van de winst die zij overigens produceren.

Bekijk onze video en lees hier de redenen waarom we vinden dat de wet veranderd moet worden. En voor wie zich echt eens wilt vastbijten in het thema, vind je hier onze brochure.

Afspraak op de nationale betoging in Brussel op 24 september!

Links en downloads:

• Waarom de loonnormwet moet veranderen: video die je makkelijk online kan delen.
  • Lees hier de korte samenvatting waarom de loonnormwet moet veranderen of download ons pamflet
  • Praat iedereen onder tafel en lees de hele brochure
  • Alles wat je moet weten over jouw loon en de loononderhandelingen, lees je in de Loonkrant.

• Oproep voor de betoging. Samen sterk!
  • Doe hier mee aan onze online campagne!