Alle thema's

Brochure - De maximale loonmarge. Voorstellen voor hervorming van een kaduke wet

In 1996 werd de wet tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen aangenomen. Deze loonnormwet was bedoeld om de concurrentiepositie van de Belgische bedrijven veilig te stellen. Om meerdere redenen vragen de vakbonden de herziening van de Wet van ’96.

Verdeling van de welvaartsenveloppe: eindelijk goed nieuws

Het langverwachte akkoord over de verdeling van de welvaartsenveloppe brengt goed nieuws voor al wie van een uitkering moet leven. Wij zijn ook tevreden dat het akkoord voor een groot en belangrijk deel is gebaseerd op wat het ABVV had gevraagd. Het blijft jammer dat het zo lang heeft moeten duren, maar het is goed dat er nu duidelijkheid is. Want heel veel mensen kunnen deze verhoging van hun pensioen of uitkering, bovenop de index, heel erg goed gebruiken. Dit resultaat is het resultaat van onze acties. Dank aan alle militanten. Nu kunnen we de loononderhandelingen eindelijk aanvatten. Eerst op interprofessioneel niveau in de Groep van 10, daarna in de sectoren en de bedrijven.

En wat als we nu eens naar de dividenden zouden kijken?

Volgens de werkgeversbank zitten de meeste bedrijven in moeilijke financiële papieren en is het dus onmogelijk om de lonen met meer dan 0,4% te laten stijgen. Ze verwijzen daarvoor naar het coronavirus en de crisis die daarmee gepaard gaat.

EVV en syndikale troïka ontmoeten Herman Van Rompuy

"Voor een sociaal Europa dat perspectief biedt aan de werknemers en de werklozen."

Werkgeversorganisaties: sputterende motor van de welvaart

Het pamflet van de werkgeversorganisaties vormt geenszins een basis voor een eco-solidaire relance waar onze economie nood aan heeft.