Je bent het waard. We blijven gaan voor een stevige verhoging van het minimumloon

donderdag, 24 Oktober 2019

Een schamele verhoging van het minimumloon met 1,1% of 10 eurocent bruto per uur? Neen. We geven niet toe aan chantage en verwerpen die aalmoes. Temeer omdat verdere stappen onzeker en onduidelijk zijn, én omdat de werkgeversorganisaties deze minieme verhoging koppelen aan een ingreep op de opzegvergoedingen.

10 jaar! Zo lang gingen de minimumlonen in ons land al niet meer omhoog, afgezien van af en toe een indexering. Vandaag ligt dat karig interprofessioneel minimumloon in België op amper €10 bruto per uur, of €1.654 bruto per maand. Daarmee kan niemand op een waardige manier leven. In 10 jaar werd dat minimumloon 3% minder waard terwijl de CEO’s van de grootste Belgische bedrijven op één jaar hun inkomen met 13% zien stijgen. Het kan dus.

10 cent: een aalmoes

Het ABVV heeft de verhoging van het minimumloon op de interprofessionele onderhandelingstafel gelegd. De werkgevers wilden niet verder gaan dan de schamele 1,1% of 10 eurocent per uur. In maart besliste het ABVV het ontwerp van IPA te verwerpen. De stijging van de koopkracht was voor ons onvoldoende en de verhoging van het minimumloon met amper 10 cent per uur kwam over als een regelrechte belediging.

Wij kregen de andere sociale gesprekspartners opnieuw rond de tafel met als doel een serieuze herwaardering van het minimumloon. We stonden uiteindelijk dicht bij een akkoord over een verhoging met 3,5%: 1,1% nu en 2,4% in april. Maar de werkgevers wilden dat niet afronden en koppelden dit vast aan een ander dossier. Ze willen nu snel een akkoord om een deel van de opzegvergoeding (als die minstens 30 weken bedraagt) om te zetten naar opleiding.

Zo zouden ze de in de wet voorziene sancties voor bedrijven vermijden, terwijl de ontslagen werknemers zouden moeten inleveren op hun opzegvergoeding en zelf een deel van hun herscholing bekostigen. Pas onder die voorwaarden wilden ze verder onderhandelen en wilden ze nu niet verder gaan dan 1,1%.

Voor het ABVV kan het niet dat een verhoging van het minimumloon gekoppeld wordt aan het snoeien in de opzegvergoeding van andere werknemers.

Wij gaan echt niet de koopkracht van de ene werknemer uitspelen ten opzichte van de bescherming van de andere.

1,1% is te beperkt. We willen uitzicht op een sterkere verhoging op korte termijn (minstens 3,5%). Alles lag op tafel om dat mogelijk te maken, inbegrepen een tijdelijke financiële tegemoetkoming voor de bedrijven! Wij zullen nooit ingaan op een chantage met de opzegvergoedingen als inzet.

In tegenstelling tot anderen houden wij voet bij stuk. We blijven opkomen voor zij die met een laag loon moeten rondkomen en weigeren ons neer te leggen bij een schamele 1,1%.

Gisteren, vandaag en morgen

Wij blijven consequent. Wij blijven eensgezind rechtvaardige eisen steunen en verwerpen respectloze voorstellen. Wanneer het gemeenschappelijk werkgeversfront elke aanzienlijke verhoging van het minimumloon aan de kant schuift, blijven wij verder mobiliseren rond meer koopkracht en 'Fightfor14' in het bijzonder: een verhoging van het minimumloon naar 14 euro per uur of €2.300 per maand