Alle thema's

Brochure - De maximale loonmarge. Voorstellen voor hervorming van een kaduke wet

In 1996 werd de wet tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen aangenomen. Deze loonnormwet was bedoeld om de concurrentiepositie van de Belgische bedrijven veilig te stellen. Om meerdere redenen vragen de vakbonden de herziening van de Wet van ’96.

Open brief: Werknemers verdienen meer dan een opgesmukte 0,4%

Vakcentrales waarschuwen regering: Een ‘opgesmukte’ 0,4 % is niet het respect dat werknemers verdienen!

Met een imperatieve loonmarge van 0,4% is verder onderhandelen uitgesloten

Het ABVV, het ACV en het ACLVB zijn altijd voorstander gebleven van het sluiten van een interprofessioneel akkoord, omdat dit akkoord de arbeidsvoorwaarden van bijna 4 miljoen werknemers kan verbeteren

29 maart – interprofessionele staking!

Het ABVV roept dan ook op tot een interprofessionele actie- en stakingsdag op 29 maart 2021. Onze eisen: een goed loonakkoord komt en de aanpassing van de onrechtvaardige loonnormwet.

En wat als we nu eens naar de dividenden zouden kijken?

Volgens de werkgeversbank zitten de meeste bedrijven in moeilijke financiële papieren en is het dus onmogelijk om de lonen met meer dan 0,4% te laten stijgen. Ze verwijzen daarvoor naar het coronavirus en de crisis die daarmee gepaard gaat.

IPA: werknemers hebben recht op een fair akkoord

ABVV, ACV en ACLVB kunnen de door de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven vastgelegde maximale beschikbare marge van amper 0,4% voor 2021 en 2022 niet onderschrijven. Een aalmoes van maximaal 0,4 voor de komende 2 jaren is voor de werknemers onaanvaardbaar.