Alle thema's

Uitzendkracht? Praktische info, handige weetjes, je rechten en plichten: www.rechtenuitzendkracht.be

Geef uitzendkrachten een stem

Uitzendkrachten zouden net als vaste werknemers hun stem moeten kunnen laten horen en collega’s verkiezen die hun belangen verdedigen in het bedrijf waar ze werken. Wij zetten de argumenten op een rijtje.

Reality check: de sociaal-economische barometer 2018

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 maakt het ABVV de sociaal-economische balans op van vier jaar regering-Michel. Dit oogt niet fraai. De regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR blinkt uit in asociaal en onrechtvaardig beleid.

Interim: wat moet je weten over je loon?

Als uitzendkracht heb je recht op hetzelfde loon als vaste werknemers die dezelfde job doen in hetzelfde bedrijf. Je hebt ook recht op dezelfde loonsverhogingen.

Persberichten

Grondwettelijk Hof vernietigt Bijkluswet: vakbonden verheugd maar dringen ook aan oplossing voor inkomensverlies

ACV, ABVV en ACLVB hebben van meet af de regeling voor het bijklussen tot 6.340 euro aangeklaagd en startten een procedure bij het Grondwettelijk Hof. We stelden dat het over een nefaste maatregel voor werknemers en voor de sociale zekerheid ging en dat de regelgeving de principes van gelijkheid en non-discriminatie schond. We zijn tevreden dat het Grondwettelijk Hof deze redenering volgt.

Modern Times?

Het ABVV heeft de resultaten en conclusies van zijn grootschalige enquête ‘Modern Times’ voorgesteld. De grenzen van de flexibiliteit zijn bereikt.