Teken de petitie voor meer loon

maandag, 10 Januari 2022

Het ABVV, ACLVB en ACV lanceren een petitie om de loonnormwet te laten aanpassen. Ons doel is het verzamelen van 25.000 handtekeningen zodanig dat  het  parlement verplicht wordt het debat over de loonnormwet te openen. Zet ze onder druk en teken de petitie!

© ABVV

Het leven wordt te duur

Huisvesting, verwarming, voeding, brandstofprijzen … De prijzen swingen de pan uit en het leven wordt steeds duurder. Alsmaar meer mensen komen in de problemen en kunnen hun rekeningen niet meer betalen.

Dat komt grotendeels omdat onze lonen onvoldoende stijgen in vergelijking met de facturen en de algemene  levensduurte. De grote boosdoener? De loonnormwet (wet van ’96) die bepaalt dat de lonen maar nauwelijks mogen stijgen en dus aan de basis ligt van veel miserie. Zelfs in bedrijven die veel winst maken, verhindert de wet ons om te onderhandelen over degelijke loonsverhogingen.

De vakbonden willen de politieke wereld  wakker schudden en eisen een aanpassing van de loonnormwet in het voordeel van de werknemers. Daarom lanceren wij  in gemeenschappelijk vakbondsfront deze burgerpetitie.

Inhoud van de petitie

• Wij vragen een parlementair initiatief dat het recht op vrije, solidaire onderhandelingen over arbeidsduur en brutolonen herstelt, op alle niveaus (interprofessioneel, sectoraal, in bedrijven).
  • Wij vragen de terugkeer naar een vrij onderhandelde indicatieve marge, in plaats van een wettelijke dwangbuis.
  • Wij vragen het behoud van de automatische indexering van lonen en uitkeringen en van de baremieke verhogingen.

Hoe tekenen?

Met de petitie willen we dat het parlement zich buigt over de aanpassing van een bestaande wet. Dit is een officiële procedure die via een pagina van de overheid verloopt. Daarom moet je inloggen als je de petitie wilt tekenen.

Met een paar minuutjes van je tijd kan jij de aanpassing van de loonnormwet op de politieke agenda zetten:

1.       Ga naar de pagina van de petitie

2.       Druk op de knop 'meld u aan om de petitie te ondertekenen'

3.       En log je in via CSAM met bijvoorbeeld je eID of itsme

Hulp nodig?  Check de info over de inlogmogelijkheden van CSAM.  Ontdek ook meer info over de mogelijkheden van ItsMe en inloggen via eID.

Deze boodschap delen?

Download onze flyer of de affiche en hang ze op in je onderneming of aan je raam!