Regionale acties: “Zij de winst, wij de pijn”

20 Oktober 2022, 06:00
Inhoudstype
Description

De energiebedrijven grijpen deze crisis aan om monsterwinsten te boeken. Tegelijk zien de gezinnen hun energiefacturen de pan uit swingen. Onaanvaardbaar!

Op politiek niveau, Europees en federaal, begint het stilaan te dagen. Zo ligt in België een voorstel op tafel om overwinsten van de energiesector te belasten. De opbrengst ervan kan dienen om de energiefactuur van de gezinnen drastisch te verlagen. Het idee om overwinsten aan 100% te belasten? Doen! Nu meteen!

De energieregulator CREG schat de nucleaire winst (voor Doel 3 en 4, en Tihange 2 en 3) in 2022 op ongeveer 2 miljard euro, en telkens 1,3 miljard euro in 2023 en 2024. Maar zij zijn lang niet de enigen die massaal geld verdienen aan deze crisis! De liberalisering van de energiemarkt is uitgedraaid op een totale mislukking voor de gezinnen. Het ABVV eist meer overheidscontrole over deze strategische sector en een prijsblokkering.

Op 20 oktober voeren we actie op locaties bij degenen die profiteren van deze crisis. Neem contact op met je gewestelijke ABVV-afdeling voor meer informatie.

Antwerpen

• In Mechelen kunnen militanten of zij die willen deelnemen op 20 oktober tegen 10u mee verzamelen aan het ABVV in de Zakstraat. We delen er koude soep uit en gaan dan met delegaties de wijken in om een deurhangers te verspreiden, samen met de flyer “Wat doet de vakbond eigenlijk?”.
  • De vakbond sluit zich op 17 oktober aan bij de acties in het kader van de Internationale Dag voor de Uitroeiing  van Armoede.
  • Voor de Kempen sluiten we op 17 oktober aan bij de Fakkeltocht tegen armoede die elk jaar door T’ANtWOORD wordt georganiseerd.

Brussel

• ABVV-Brussel en ACV-Brussel manifesteren samen aan de deuren van de Europese instellingen.

Limburg

• Actie tussen 8 en 10 uur aan het stationsplein in Hasselt. Er is gratis soep en er worden rode handschoenen uitgedeeld onder de noemer "ABVV laat je niet in de kou".

Vlaams-Brabant

• De militanten hangen deurhangers op in de provincie om een beetje “symbolische warmte” in huis te brengen, zowel aan de vooravond als op 20 oktober zelf. Wil je deze deurhangers mee verdelen in jouw buurt? Hiervoor kan je terecht bij marijke.marsoul@abvv.be of bij je secretaris.

Oost-Vlaanderen

• Van 11 tot 13u deelt ABVV, samen met ACV, koude soep uit op de Gentse Korenmarkt. "Koude soep omdat we nu al onze verwarming niet meer durven aansteken, maar binnenkort ook ons eten niet meer durven opwarmen."
Zij de winst wij de pijn

Links en downloads