IPA - 25 februari: vakbonden organiseren nieuwe acties

vrijdag, 19 Februari 2021
De onderhandelingen voor een nieuw interprofessioneel akkoord (IPA), met een belangrijk onderdeel dat gaat over loonsverhogingen, zitten in het slop.

De houding van de werkgeversbank is er één van halsstarrig vasthouden aan de loonnorm van 0,4%. Dat de welvaarstenveloppe (en dus de werkloosheidsuitkeringen, pensioenen…) te pas en te onpas worden gebruikt om de factuur van de werkgevers te betalen, is onaanvaardbaar. Deze houding maakt eerlijke onderhandelingen onmogelijk. Daarom gaat het gemeenschappelijk vakbondsfront over tot een nationale actiedag.

Keurslijf van 0,4% maakt elke onderhandeling onmogelijk

De werkgevers laten niet toe dat er meer kan onderhandeld worden dan 0,4%. Nochtans zijn er sectoren die het de voorbije jaren en maanden – dus zelfs in coronatijden – heel goed hebben gedaan, andere minder en nog andere zijn herstellende. Wij zijn niet blind voor de economische realiteit. Integendeel. Dus in de sectoren waar het mogelijk is – en zo zijn er een pak – moeten de werknemers meer kunnen krijgen dan wat kleingeld waarmee ze amper wat broden en een pakje margarine kunnen kopen.

Wij vragen

• een indicatieve loonmarge die ons de vrijheid van onderhandelen geeft om goede loonafspraken te maken;
  • een minimumloon richting 14 euro per uur of 2.300 per maand, en dit door de oprichting van een solidariteitsfonds;
  • eindeloopbanen die realistisch zijn en meer rekening houden met de werknemers;
  • dat de welvaartsenveloppe (de sociale uitkeringen) nu eindelijk kan worden afgesproken. De werkgevers houden ons al maanden (normale einddatum was 15 september) aan het lijntje door per se de koppeling te willen maken met de loononderhandelingen.