Interprofessionele staking

09 November 2022, 00:00
Inhoudstype
Description

Na jarenlang onderhandelen, petities indienen, sensibiliseren … zitten de lonen van werknemers nu nog steeds muurvast. Het is tijd om een versnelling hoger te schakelen. Op 9 november houdt het ABVV een interprofessionele staking.

Het ABVV vraagt om de koopkracht van de werknemers te versterken. Van de regering verwachten we concrete maatregelen opdat de gezinnen de energiefactuur kunnen betalen.

Wij eisen ook de vrijheid om weer te onderhandelen over échte loonsverhogingen. Door de loonnormwet – nog verstrengd door de regering-Michel in 2017 – is het voor de vakbonden zo goed als onmogelijk om nog over reële loonstijgingen te onderhandelen met de werkgevers. Nochtans houden de werknemers ook in tijden van crisis onze economie draaiende. De loonnormwet moet dringen aangepast worden in het voordeel van werknemers. Een imperatieve loonmarge van 0,0% is voor ons ON-AAN-VAARD-BAAR.

Tegelijk zien we dat werkgevers de aanval inzetten op de automatische loonindexering. Dat getuigt van een ongezien cynisme, wanneer sommige gezinnen moeten kiezen tussen verwarming of boodschappen. Voor de vakbonden is één ding klaar en duidelijk: aan de index wordt NIET geraakt.

INTERPROFESSIONELE STAKING OP 9 NOVEMBER

• Voor échte loonsverhogingen voor 2023-2024. Weg met de norm van 0%!
  • Voor het behoud van de automatische loonindexering. Dit is NIET onderhandelbaar!
  • Voor een blokkering van de energieprijzen, om de inflatie af te remmen!
  • Voor een belasting op overwinsten om onze energiefactuur te verlagen!

Het is tijd dat de werknemers gehoord worden!

Algemene staking 9 november

Links en downloads