Oktober 2017
Image
Hoe (on)gezond is je onderneming cover

Vakbondsvertegenwoordigers in ondernemingsraden (OR) worden regelmatig geconfronteerd met economische en financiële bedrijfsgegevens. Gegevens die vaak moeilijk te interpreteren zijn. Werkgevers overspoelen de vakbondsvertegenwoordigers immers met stapels documenten, doorspekt met moeilijke statistieken en ratio’s, om aan te tonen dat hun gevoerde beleid de juiste keuze is.

Oktober 2017
Image

Het ABC van de Grensarbeid is een handig boekje dat een overzicht geeft van de rechten en plichten van grensarbeiders in België-Nederland. Je vindt er heel wat praktische info rond belastingen, gezondheid, kinderen, loon en arbeidsvoorwaarden, pensioen, sociale zekerheid en ontslag.

September 2017
SEB 2017

De sterktes en verbeterpunten van onze samenleving: werkgelegenheid, verdeling van vermogen en rijkdom, fiscaliteit en belastingen, ongelijkheid, armoede en gelijke kansen, sociale zekerheid en bescherming, arbeidsmarkt,  arbeidsvoorwaarden en statuten, loon, inkomen en koopkracht, mobiliteit, gezondheid, evenwicht werk-privé ...

Juli 2017
Tijdskrediet en thematische verloven 2017

Tijdskrediet met motief, tijdskrediet eindeloopbaan of landingsbaan, ouderschapsverlof, verlof voor medische bijstand, palliatief verlof. Deze brochure informeert je over de nieuwe regels: voorwaarden, uitkeringen en sociale zekerheidsrechten.

Juni 2017
Vakbond ABVV | Lonen - nieuw wettelijk kader voor onderhandelaars

Deze brochure duidt hoe de lonen in België gevormd worden. Wat zijn de basisprincipes? Welke overlegniveaus spelen een rol? Wat zegt de wet? Wat kunnen onderhandelaars in sectoren en bedrijven betekenen?

mei 2017
reintegratie langdurig zieken cover

Deze brochure legt de regels voor de re-integratie van langdurig zieken uit, de zogenaamde 'back to work'-regeling die van toepassing is sinds 1 december 2016. We geven antwoorden op vragen die zieke werknemers zich stellen, maar ook vakbondsafgevaardigden, werknemersvertegenwoordigers in de overlegorganen … die zich door deze complexe regeling trachten te worstelen.

Maart 2017
gelijk loon

Vrouwen verdienen gemiddeld 20% per jaar minder dan mannen. Wat zijn de oorzaken en verklaringen van deze loonkloof? Hoe kan je als delegee deze loonkloof verkleinen en wegwerken? Wat zijn de ABVV-voorstellen voor meer gelijkheid V/M?