Handen af van de index

De aanvallen van de werkgeversbank op onze index blijven maar komen. De ene al driester dan de andere. Nochtans zorgt die automatische indexering ervoor dat de lonen en uitkeringen de toenemende levensduurte kunnen volgen. Met andere woorden wanneer brood, vlees, boter, kaas of fruit, maar ook onderhoudsproducten of kledij bijv. duurder worden, dan worden ook de lonen en uitkeringen verhoogd. Op die manier wordt de koopkracht van de gezinnen op een zeer redelijke manier beschermd. Logisch toch?

Hoe werkt het?

Elke maand analyseert de Federale Overheidsdienst Economie de prijzen van allerlei goederen en diensten die in de zogenaamde indexkorf zitten. Als die prijzen stijgen, volgen ook de lonen. De index zorgt er dus voor dat we met ons inkomen min of meer hetzelfde kunnen blijven consumeren. Zelfs als de prijzen stijgen. Het gaat dus niet om een geschenk of een loonsverhoging, maar om een inhaalbeweging waardoor de koopkracht de evolutie van de prijzen kan blijven volgen.

De voordelen van automatische indexering

Ten eerste is de index een economische schokdemper die ons beter in staat stelt het hoofd te bieden aan crisissen omdat de lonen automatisch worden geïndexeerd van zodra de kosten van levensonderhoud stijgen.

De automatische indexering draagt daarnaast ook bij tot sociale vrede en het vermijden van conflicten. Over een automatische aanpassing hoeft niet te worden onderhandeld en het is dé manier bij uitstek om koopkrachtverlies te vermijden.  De loononderhandelingen tussen vakbonden en werkgevers gaan immers alleen over reële loonsverhogingen, die bovenop de index komen. In andere landen moet er over allebei worden onderhandeld.

Ten derde wordt de indexering over een heel jaar gespreid, dankzij het systeem van verschillende spilindexcijfers afhankelijk van de verschillende sectoren. Hierdoor wordt een ‘economische schok’ vermeden, die er wel zou zijn mochten alle lonen en uitkeringen op hetzelfde moment worden verhoogd. De index zorgt bovendien voor een voortdurende bijsturing van de koopkracht en zodoende de consumptie van de huishoudens. De economie blijft dus draaien.

Tenslotte is de automatische indexering een goed doordacht systeem dat solidariteit garandeert tussen werknemers in sterke en zwakke sectoren, tussen werknemers en wie van een uitkering moet leven, tussen jong en oud.

In deze tijden van torenhoge inflatie, is de index dus van cruciaal belang. Was dat systeem er niet, dan smolt onze koopkracht als sneeuw voor de zon.

Wil je meer weten?

Index: voordelen versus vooroordelen

100 jaar Index in 10 kernpunten

Automatische index, even opfrissen?

Onze publicaties

cover de Belgische loonindexering faq

cover 100  jaar index

cover alles wat je moet weten over de index