Alle thema's

15 weken moederschapsrust voor alle mama’s

Onder druk van onder andere het ABVV werd de wet rond moederschapsrust aangepast. Jonge moeders hebben nu recht op 15 weken, ook als ze bijvoorbeeld kort voor de bevalling ziek werden of in tijdelijke werkloosheid zijn gezet.

Ook bij ziekte of werkloosheid 15 weken moederschapsrust

Sinds 1 maart hebben alle mama’s – ook als ze ziek, tijdelijk werkloos of verplicht van het werk worden verwijderd – recht op 1 week moederschapsrust voor de bevalling en 14 weken na de bevalling. Vroeger verloren moeders die dagen wanneer ze ongewild eerder moesten stoppen met werken, voor hun eigen gezondheid of die van hun kind.

Vrouwen: cruciaal op de arbeidsmarkt, afwezig in de debatten

De gezondheidscrisis heeft ons bewust gemaakt van de beroepen die essentieel zijn voor ons collectieve welzijn en van beroepen met een hoog maatschappelijk nut. Als het gaat over deze beroepen, vallen twee zaken op: ze worden sociaal en financieel vaak ondergewaardeerd en de overgrote meerderheid wordt uitgeoefend door vrouwen.

27 maart: Dag voor gelijk loon m/v

We voeren samen het gevecht tegen het coronavirus. Dat betekent niet dat we niet langer oog moeten hebben voor de ongelijkheden in deze wereld. De loonkloof is er zo eentje. En eentje van maar liefst 23,7%.

Vrouwen weten waarom: 12 manieren om de loonkloof aan te pakken

Het wordt dus hoog tijd om die loonkloof te dichten. Hier zijn 12 manieren om die manifeste ongelijkheid tussen man en vrouw eindelijk eens flink aan te pakken.

Voorstel Muylle te beperkt voor combo-ouders

Deze groep heeft het inderdaad zwaar en het is goed dat er nu een signaal komt, maar niet alleen bij hen staat de boog op springen.

Het ABVV mobiliseert op 8 en 9 maart voor meer vrouwenrechten

Op 8 maart wordt in Brussel de wereldvrouwenmars georganiseerd. Een mars die wereldwijd wordt georganiseerd met overal dezelfde centrale eis: gelijke rechten voor vrouwen en mannen. Vandaag worden die rechten nog altijd met de voeten getreden.