Alle thema's

27 maart: Dag voor gelijk loon m/v

We voeren samen het gevecht tegen het coronavirus. Dat betekent niet dat we niet langer oog moeten hebben voor de ongelijkheden in deze wereld. De loonkloof is er zo eentje. En eentje van maar liefst 23,7%.

Vrouwen weten waarom: 12 manieren om de loonkloof aan te pakken

Het wordt dus hoog tijd om die loonkloof te dichten. Hier zijn 12 manieren om die manifeste ongelijkheid tussen man en vrouw eindelijk eens flink aan te pakken.

Vrouwen wisten altijd al waarom: over feminisme, fascisme en femicide

Zonder sociale strijd, geen m/v-gelijkheid. Een belangrijke aspect dat we niet mogen vergeten. De strijd om het feminisme was vaak een gevecht tegen fascisme, tegen de bierkaaien, maar ook tegen het establishment. Het was een stevige, sociale strijd mét resultaat.

Vrouwen weten waarom

Mannen en vrouwen gelijk anno 2020? Neen, nog steeds niet. Vrouwen verdienen nog altijd 20 procent minder dan mannen, nu al voor het zesde jaar op rij. 23.7% zelfs. De loonkloof daalt niet. Integendeel. Het wordt hoog tijd om die kloof te dichten. De sociale verkiezingen dit jaar kunnen daar misschien een handje bij helpen. #SamenVooruit voor loongelijkheid!

Inkomensgarantie voor ouderen: vrouwen voornaamste slachtoffers huidige regeling

De huidige bedragen van de Inkomensgarantie voor ouderen (IGO), bieden net als die van het minimumpensioen, nog steeds onvoldoende bescherming tegen armoede, en zijn te laag om van een waardig en rustig pensioen te kunnen genieten. Samen met andere organisaties klagen we aan dat vooral vrouwen getroffen worden door de huidige gang van zaken.

Voorstel Muylle te beperkt voor combo-ouders

Deze groep heeft het inderdaad zwaar en het is goed dat er nu een signaal komt, maar niet alleen bij hen staat de boog op springen.

Het ABVV mobiliseert op 8 en 9 maart voor meer vrouwenrechten

Op 8 maart wordt in Brussel de wereldvrouwenmars georganiseerd. Een mars die wereldwijd wordt georganiseerd met overal dezelfde centrale eis: gelijke rechten voor vrouwen en mannen. Vandaag worden die rechten nog altijd met de voeten getreden.