Alle thema's

Sociale verkiezingen: vrouwen weten waarom

#SamenVooruit voor loongelijkheid!

Equal Pay Day, de internationale editie

18 september is het internationale dag voor gelijk loon voor gelijkwaardig werk. Het is dit jaar de eerste keer dat de Verenigde Naties dit organiseert. En dat is broodnodig.

#OnsVaccin: loongelijkheid v/m voor de ondergewaardeerde jobs van de coronahelden

De coronacrisis heeft voor iedereen blootgelegd hoe essentieel en waardevol veel beroepen zijn. Loongelijkheid v/m kan eindelijk een opwaardering zijn voor de vaak minder goed betaalde sectoren waarin vrouwen oververtegenwoordigd zijn.

15 weken moederschapsrust voor alle mama’s

Onder druk van onder andere het ABVV werd de wet rond moederschapsrust aangepast. Jonge moeders hebben nu recht op 15 weken, ook als ze bijvoorbeeld kort voor de bevalling ziek werden of in tijdelijke werkloosheid zijn gezet.

Ook bij ziekte of werkloosheid 15 weken moederschapsrust

Sinds 1 maart hebben alle mama’s – ook als ze ziek, tijdelijk werkloos of verplicht van het werk worden verwijderd – recht op 1 week moederschapsrust voor de bevalling en 14 weken na de bevalling. Vroeger verloren moeders die dagen wanneer ze ongewild eerder moesten stoppen met werken, voor hun eigen gezondheid of die van hun kind.

Het ABVV mobiliseert op 8 en 9 maart voor meer vrouwenrechten

Op 8 maart wordt in Brussel de wereldvrouwenmars georganiseerd. Een mars die wereldwijd wordt georganiseerd met overal dezelfde centrale eis: gelijke rechten voor vrouwen en mannen. Vandaag worden die rechten nog altijd met de voeten getreden.

Vakbonden en gendergelijkheid: een langdurig engagement

Het valt niet te rechtvaardigen dat werkneemsters in België zich in het jaar 2019 nog steeds tevreden moeten stellen met slechtere arbeidsvoorwaarden, lonen en pensioenen dan die van mannen. We roepen op deel te nemen aan de acties op 8 maart.