Alle thema's

Aangekondigde hervorming van de Inkomensgarantie voor Ouderen (IGO): zorgwekkend

De IGO is een sociale uitkering voor ouderen die werkt als een corrigerende factor wanneer het wettelijke pensioenstelsel onvoldoende beschermend werkt tegen armoede.

Verdeling van de welvaartsenveloppe: eindelijk goed nieuws

Het langverwachte akkoord over de verdeling van de welvaartsenveloppe brengt goed nieuws voor al wie van een uitkering moet leven. Wij zijn ook tevreden dat het akkoord voor een groot en belangrijk deel is gebaseerd op wat het ABVV had gevraagd. Het blijft jammer dat het zo lang heeft moeten duren, maar het is goed dat er nu duidelijkheid is. Want heel veel mensen kunnen deze verhoging van hun pensioen of uitkering, bovenop de index, heel erg goed gebruiken. Dit resultaat is het resultaat van onze acties. Dank aan alle militanten. Nu kunnen we de loononderhandelingen eindelijk aanvatten. Eerst op interprofessioneel niveau in de Groep van 10, daarna in de sectoren en de bedrijven.

Minimumpensioen omhoog. Eindelijk

Het wettelijk minimumpensioen voor werknemers is op 1 januari met 2,65% opgetrokken. Het is de eerste van een ongeziene reeks jaarlijkse verhogingen zodat tegen 2024 het wettelijk minimumpensioen stijgt naar 1.580 euro bruto voor wie een loopbaan van 45 jaar heeft. Dat is ongeveer 300 euro meer dan vandaag.