Alle thema's

Corona, vragen en antwoorden

Coronavirus, covid-19, wat zijn de rechten van werknemers? Het ABVV informeert over wat kan en niet kan op de werkvloer, bij telewerk, bij ziekte, bij technische werkloosheid...in coronatijden.

Aangepaste ABVV-dienstverlening tegen verspreiding corona

We passen onze dienstverlening aan om de gezondheid van medewerkers en leden te vrijwaren. Wij blijven bereikbaar om je bij te staan.

Coronamaatregelen voor volledig werklozen opnieuw verlengd

Tot 30 september 2021 daalt je uitkering als volledig werkloze niet. De coronaperiode telt niet mee bij de berekening van de duurtijd van je inschakelingsuitkering.

Coronamaatregelen ondersteunen werkloze artiesten

Volledig werkloze artiesten worden ondersteund door enkele coronamaatregelen.

Tijdelijk werkloos door corona: opnieuw vereenvoudigde procedure

Je bent of je wordt door je werkgever tijdelijk werkloos gesteld omwille van de coronacrisis. Wat moet je doen?

Attest nodig als je niet kan telewerken

Om het coronavirus te kunnen verslaan, heeft de overheid een aantal nieuwe maatregelen genomen. Eén van die maatregelen betreft het telewerken. Tot nog toe werd aan bedrijven gevraagd om zoveel als mogelijk telewerken in te voeren. Dat krijgt nu dus een verplichtend karakter.

Veilig aan het werk - Generieke Gids tegen verspreiding COVID-19

Vakbonden, werkgeversorganisaties en de overheid hebben een gids opgesteld met de noodzakelijke en minimale bouwstenen om zo veilig mogelijk (terug) te werken.

Sociale verkiezingen en corona: akkoorden over alternatieve stemwijzen

De sociale gesprekspartners bereikten een akkoord over de omkadering van alternatieve manieren van stemmen tijdens de sociale verkiezingen van november. Dit is in de coronacontext méér dan nodig.

Grensarbeid Frankrijk - Belgie in tijden van corona

Wat is de impact van het coronavirus op grensarbeiders in België en Frankrijk? We vertellen het je in dit artikel.

Corona duwt kwetsbare mensen kopje onder

Er moet een politieke consensus zijn om het risico op armoede of sociale uitsluiting, dat 1 op de 5 Belgen treft, te bestrijden. Wie het voor corona al moeilijk had om het hoofd boven water te houden, dreigt nu kopje onder te gaan. Een belangrijk gegeven, zeker op deze Werelddag van verzet tegen armoede.

Met een imperatieve loonmarge van 0,4% is verder onderhandelen uitgesloten

Het ABVV, het ACV en het ACLVB zijn altijd voorstander gebleven van het sluiten van een interprofessioneel akkoord, omdat dit akkoord de arbeidsvoorwaarden van bijna 4 miljoen werknemers kan verbeteren.

Vaccinatieverlof: een goede zaak voor alle werknemers!

Het ABVV is bijzonder tevreden met het positieve advies dat de sociale partners in de NAR hebben uitgebracht over het vaccinatieverlof