Alle thema's

Corona, vragen en antwoorden

Coronavirus, covid-19, wat zijn de rechten van werknemers? Het ABVV informeert over wat kan en niet kan op de werkvloer, bij telewerk, bij ziekte, bij technische werkloosheid...in coronatijden.

Aangepaste ABVV-dienstverlening tegen verspreiding corona

We passen onze dienstverlening aan om de gezondheid van medewerkers en leden te vrijwaren. Wij blijven bereikbaar om je bij te staan.

Na corona, anders en beter - #Barometer20

Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben we geen crisis gekend zoals deze aangericht door een onverwacht virus. De coronacrisis veroorzaakt leed, veel leed. Zowel fysiek als psychisch, zowel sociaal als economisch. De sociaal-economische barometer van het ABVV probeert op verschillende maatschappelijke domeinen lessen te trekken.

Tijdelijk werkloos door corona: opnieuw vereenvoudigde procedure

Je bent of je wordt door je werkgever tijdelijk werkloos gesteld omwille van de coronacrisis. Wat moet je doen?

Attest nodig als je niet kan telewerken

Om het coronavirus te kunnen verslaan, heeft de overheid een aantal nieuwe maatregelen genomen. Eén van die maatregelen betreft het telewerken. Tot nog toe werd aan bedrijven gevraagd om zoveel als mogelijk telewerken in te voeren. Dat krijgt nu dus een verplichtend karakter.

Veilig aan het werk - Generieke Gids tegen verspreiding COVID-19

Vakbonden, werkgeversorganisaties en de overheid hebben een gids opgesteld met de noodzakelijke en minimale bouwstenen om zo veilig mogelijk (terug) te werken.

Tijdelijke werkloosheid voor ouders wanneer school of opvang sluit

Gaat de opvang dicht, of sluit de school van je kinderen (gedeeltelijk) omwille van het coronavirus? Moet je met je kinderen in quarantaine? Je kan nu gebruik maken van tijdelijke werkloosheid.

Sociale verkiezingen en corona: akkoorden over alternatieve stemwijzen

De sociale gesprekspartners bereikten een akkoord over de omkadering van alternatieve manieren van stemmen tijdens de sociale verkiezingen van november. Dit is in de coronacontext méér dan nodig.

Grensarbeid Frankrijk - Belgie in tijden van corona

Wat is de impact van het coronavirus op grensarbeiders in België en Frankrijk? We vertellen het je in dit artikel.

Corona duwt kwetsbare mensen kopje onder

Er moet een politieke consensus zijn om het risico op armoede of sociale uitsluiting, dat 1 op de 5 Belgen treft, te bestrijden. Wie het voor corona al moeilijk had om het hoofd boven water te houden, dreigt nu kopje onder te gaan. Een belangrijk gegeven, zeker op deze Werelddag van verzet tegen armoede.

Persberichten

Volg onze buurlanden en trek de uitkeringen voor tijdelijk werklozen op van 70 naar 80%

De regering neemt een aantal maatregelen die de inkomenspositie verbetert van werknemers die tijdelijk werkloos worden. Maar het werk is niet af. Het ABVV wil dat we onze buurlanden volgen en de uitkeringen optrekken van 70 naar 80%.

Nood aan bijkomende maatregelen om werknemers nog beter te beschermen tijdens coronacrisis

Het ABVV vraagt met aandrang extra maatregelen om werknemers nog beter te beschermen tijdens de coronacrisis. Het is absoluut noodzakelijk dat buitengewone maatregelen worden genomen om het inkomen van werknemers zoveel mogelijk te garanderen.