De Loonkrant

ABVV_Barometer_2020

Sociaal-economische barometer 2020

Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben we geen crisis gekend zoals deze aangericht door een onverwacht virus. De coronacrisis veroorzaakt leed, veel leed. Zowel fysiek als psychisch, zowel sociaal als economisch. De sociaaleconomische barometer van het ABVV probeert op verschillende maatschappelijke domeinen lessen te trekken.

Download English version

Eindeloopbaan je rechten 2020

Eindeloopbaan: je rechten

In deze beknopte brochure maken we je wegwijs in je rechten op het einde van je loopbaan. We geven een overzicht van de regels in verschillende situaties: oudere werkloze met of zonder anciënniteitstoeslag, werkloosheid met bedrijfstoeslag (brugpensioen), tijdskrediet - landingsbaan, (vervroegd) pensioen.

Ons vaccin postcorona manifest

Ons vaccin tegen de sociale crisis - postcorona manifest

Ontdek in dit postcorona manifest de concrete eisen van het ABVV. Ons vaccin? Werknemers hebben recht op meer waardering. Onze sociale zekerheid en overheidsdiensten moeten we terug naar waarde schatten. We gaan voor een ander economisch model: duurzamer en gericht op meer gelijkheid. De overheid moet investeren, herverdelen, samenwerken.

Het minimumloon

Het minimumloon: op te waarderen hoeksteen van ons sociaal model

In deze brochure schetsen we de situatie van de laagste lonen. We tonen aan dat een verhoging van het wettelijk minimumloon absoluut sociaal en economisch noodzakelijk is. Onze ambitie te komen tot een wettelijk minimumloon van 14 euro, de #fightfor14, is onze leidraad. We gaan in op technische aspecten en lichten ook initiatieven op Europees niveau toe. Met deze brochure vragen we respect voor zij die dagelijks de naad uit de broek werken voor een zeer karig loon.

Herstructureringen handleiding voor delegees

Herstructureringen: handleiding voor delegees

Anticiperen, informeren, consulteren en onderhandelen. Daar gaat het over bij herstructureringen. Deze handleiding voor delegees legt uit hoe je signalen over moeilijkheden kan detecteren en hoe je info kan inwinnen. Stap voor stap wordt de de informatie- en consultatieprocedure voor een collectief ontslag, de Wet-Renault, uitgelegd. Ook het sociaal plan, de tewerkstellingscel, de erkenning als onderneming in herstructurering of in moeilijkheden komen aan bod.

Downloaden via de site delegees

Getuigengids

Aangeduid als getuige bij de sociale verkiezingen? De kwaliteit en de doeltreffendheid waarmee jij je taak vervult, is  doorslaggevend. Deze brochure vertelt je hoe je het verloop van de verkiezingsprocedure tot in de puntjes controleert.

ABC van het CPBW

Deze praktische brochure is een handleiding voor delegees in het comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW). Welke bevoegdheden en opdrachten heeft het CPBW? Hoe functioneert het? Welke hefbomen heb je als delegee in handen? Hoe samenwerken met de preventiediensten? Onthaal, beroepsziekten, arbeidsongevallen, re-integratie, welzijn op het werk, mobiliteit, milieu … wat zijn de thema’s waarop je het verschil kan maken?

Sociale zekerheid: altijd beschermd

Wat is onze sociale zekerheid? Hoe werkt deze sociale, solidaire en collectieve verzekering? Hoe wordt de sociale zekerheid gefinancierd? Wat zijn de uitdagingen? Hoe wil het ABVV onze sociale zekerheid verankeren, verdiepen en verbreden? Wat is ons plan voor de sociale zekerheid van morgen en welke verbeteringen schuiven we naar voor?

ABC Werknemersafgevaardigde 2020

ABC van de Werknemersafgevaardigde

Deze beknopte praktische brochure duidt je rol als werknemersafgevaardigde of delegee. Hoe vul ik mijn rol als werknemersafgevaardigde in? Wat kan/moet ik doen? Hoe werk ik samen met de andere delegees? Waar kan ik ondersteuning krijgen?