Sociaal Overleg

ABVV_Barometer_2020

Sociaal-economische barometer 2020

Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben we geen crisis gekend zoals deze aangericht door een onverwacht virus. De coronacrisis veroorzaakt leed, veel leed. Zowel fysiek als psychisch, zowel sociaal als economisch. De sociaaleconomische barometer van het ABVV probeert op verschillende maatschappelijke domeinen lessen te trekken.

Download English version

Herstructureringen handleiding voor delegees

Herstructureringen: handleiding voor delegees

Anticiperen, informeren, consulteren en onderhandelen. Daar gaat het over bij herstructureringen. Deze handleiding voor delegees legt uit hoe je signalen over moeilijkheden kan detecteren en hoe je info kan inwinnen. Stap voor stap wordt de de informatie- en consultatieprocedure voor een collectief ontslag, de Wet-Renault, uitgelegd. Ook het sociaal plan, de tewerkstellingscel, de erkenning als onderneming in herstructurering of in moeilijkheden komen aan bod.

Downloaden via de site delegees

ABC van het CPBW

Deze praktische brochure is een handleiding voor delegees in het comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW). Welke bevoegdheden en opdrachten heeft het CPBW? Hoe functioneert het? Welke hefbomen heb je als delegee in handen? Hoe samenwerken met de preventiediensten? Onthaal, beroepsziekten, arbeidsongevallen, re-integratie, welzijn op het werk, mobiliteit, milieu … wat zijn de thema’s waarop je het verschil kan maken?

Downloaden? Via de site delegees

ABC Procedure 2020

ABC van de Procedure

Deze brochure is een geheugensteuntje, een hulpmiddel voor ervaren en minder ervaren afgevaardigden. We zetten de grote nieuwigheden voor de sociale verkiezingen van 2020 in de kijker. Ben je voor eerst kandidaat of overweeg je dat? Deze brochure geeft helder en bondig antwoord op je vragen. We maken je wegwijs via de verkiezingskalender en overlopen de verschillende stappen van de verkiezingsprocedure.

Downloaden? Via de site delegees

Barometer 2019

Sociaal-economische barometer 2019

De ‘sociaal-economische barometer is de jaarlijkse reality check van het ABVV over koopkracht, lonen en productiviteit; ongelijkheid; economie en welvaart; arbeidskwaliteit; welzijn en sociale bescherming; duurzaam samen leven. Check de verbeterpunten met het oog op kwaliteit en zekerheid zodat niemand achterblijft.
Download hier de presentatie.

Download in English

Mobiliteit: enquête woon-werkverkeer als syndicaal instrument

Mobiliteit verbeteren begint bij vlot en duurzaam woon-werkverkeer. Deze brochure legt uit hoe je de enquête woon-werkverkeer aangrijpt als syndicale hefboom, en zet jou als delegee op weg met tips en suggesties voor concrete acties.

Opnieuw aan het werk na langdurige ziekte

Deze praktische handleiding biedt delegees in het comité voor preventie en bescherming en syndicaal afgevaardigden meer uitleg over de nieuwe spelregels wanneer werknemers na langdurige ziekte opnieuw aan de slag gaan. We waarschuwen voor het opstarten van een re‑integratietraject 'back to work' maar we bieden ook alternatieven en concrete tips om werknemers tijdens hun ziekte of bij hun terugkeer individueel en collectief bij te staan.

Digitalisering

Samen voor sociaal verantwoorde digitalisering

Deze brochure is een concreet hulpmiddel voor delegees om de digitalisering aan te pakken en te omkaderen, zodat iedereen erop vooruitgaat. Hoe overleggen in de ondernemingsraad? Welke vragen stellen? Wat is je rol als vakbondsafgevaardigde? Hoe informeren en overleggen over de sociale gevolgen van nieuwe technologieën in het bedrijf? Hoe kan je anticiperen op basis van de economische en financiële informatie?

Sociaal-economische Barometer 2018

Sociaal-economische barometer 2018

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 maakt het ABVV de sociaal-economische balans op van vier jaar regering-Michel. Dit oogt niet fraai. De regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR blinkt uit in asociaal en onrechtvaardig beleid.

Meer op www.abvvbarometer.be

Click here to see the short english version

Hoe (on) gezond is je onderneming ?Handleiding om jaarrekeningen te analyseren

Hoe (on) gezond is je onderneming ? Handleiding om jaarrekeningen te analyseren

Vakbondsvertegenwoordigers in ondernemingsraden (OR) worden regelmatig geconfronteerd met economische en financiële bedrijfsgegevens die vaak moeilijk te interpreteren zijn. Deze brochure wijst je de weg, leert je de rekeningen te analyseren en in te zetten in je vakbondwerk.