Acties voor waardige pensioenen op een redelijke leeftijd

maandag, 01 Oktober 2018
Pers

Op dinsdag 2 oktober zullen de drie vakbonden in verschillende steden actie voeren om werkgeversorganisaties en de regering aan te zetten tot een goede regeling voor zware beroepen. Het is dan ook hoog tijd voor een goed akkoord. Want de voorwaarden voor vervroegd pensioen, SWT en landingsbaan werden verstrengd. Terwijl de regering almaar meer beknibbelt op de werkloosheidsuitkeringen van oudere werklozen zonder bedrijfstoeslag. Terwijl de wettelijke pensioenleeftijd verhoogt van 65 naar 67 jaar. En terwijl het plan voor meer werkbaar werk vooral uitdraait op meer overuren, meer nachtarbeid en meer flexibiliteit. De kop in het zand steken voor de noden van de duizenden mensen met een bijzonder zware loopbaan achter de rug of voor de boeg is niet langer een optie.

In aanloop naar de actiedag van 2 oktober verspreidden de vakbonden de voorbije weken in bedrijven en op openbare plaatsen een miljoen exemplaren van de tweede editie van de pensioenkrant (als bijlage). In deze krant informeren de vakbonden over het regeringsvoorstel rond de erkenning van zware beroepen. Dit regeringsvoorstel bevat nog te veel zwakke punten. Samengevat: wie jarenlang in een zwaar beroep werkt zal een paar maanden vroeger kunnen stoppen, maar onmiddellijk de prijs betalen met een lager pensioen, terwijl de pensioenexperten nu net voorstellen dat pensioenverlies te compenseren. Het maandelijks pensioenverlies kan oplopen van 56 euro tot 353 euro! Dat heeft er mee te maken dat enkel het zwaar werk vanaf 1 januari 2010 in rekening wordt gebracht. En dan alleen maar als je na 10 jaar nog actief bent in dat zwaar beroep bij dezelfde werkgever.

Bovendien wordt in de regeringsvoorstellen ‘emotionele of mentale belasting’ slechts als een aanvullend criterium beschouwd, terwijl werkstress steeds meer burn-outs veroorzaakt.

De regering gaf bovendien een vetorecht aan de werkgevers voor de lijst van zware beroepen. Die zijn zich van de weeromstuit zeer terughoudend gaan opstellen. Die zeggen dat je het probleem aan de bron moeten aanpakken: het werk lichter maken. Terwijl zij precies aan de bron zitten.

Overzicht acties

Morgen 2 oktober zijn er regionaal heel wat acties. Naast infomomenten in bedrijven, zijn er in grote steden ook manifestaties.

• Antwerpen: start manifestatie 10.30u aan de Leopold De Waelplaats.

• Brussel: start manifestatie 10u aan het Albertinaplein

• Leuven: start manifestatie 10u aan het Martelarenplein

• Hasselt: start manifestatie 10.30u aan station Hasselt.

• Gent: start manifestatie 11u aan Fed. Pensioendienst, Kon. Fabiolalaan 11

• Kortrijk: start manifestatie 11u aan Fed. Pensioendienst, Keer der Vlamingstraat 6.

• La Louvière: start manifestatie aan het station la Louvière-Sud om 10u30

• Luik: manifestatie Place du Marché om 11u