Actie Wereldaidsdag

Wereldaidsdag

Op 1 december is het traditiegetrouw Wereldaidsdag, een dag waarop wereldwijd gevraagd wordt even stil te staan bij HIV en aids. Het is ook een dag waarop opgeroepen wordt om te tonen dat je solidair bent met mensen met hiv en aids. Dat kan bijvoorbeeld door het rode lintje, het internationale symbool van solidariteit met mensen met HIV en aids te dragen.

Vakbond ABVV | Wereldaidsdag: draag het rode lintje

Cijfers

Elke minuut raken wereldwijd 7 mensen besmet met het HIV-virus. Als je deze zinnen gelezen hebt is er opnieuw iemand besmet geraakt.

In 2008 raakten wereldwijd 2,7 miljoen mensen besmet met HIV, 430.000 van hen waren kinderen. Het totaal aantal mensen met HIV/aids bedraagt nu 33,4 miljoen. Daarvan zijn 2,1 miljoen kinderen.In 2007 stierven gemiddeld 2 miljoen mensen aan aids, 280.000 waren jonger dan 15 jaar.

Ook in Belgiƫ kregen vorig jaar ongeveer 1.115 personen te horen dat ze besmet raakten. Dat zijn er bijna 3 per dag. Dat lijkt weinig, maar nog steeds blijven de woorden "stigma", "discriminatie" en "uitsluiting" onlosmakelijk verbonden met het letterwoord HIV. Dat moet veranderen!

Praktisch

Er worden tal van acties georganiseerd. We verwijzen je graag door naar de website van Sensoa, het Vlaams service- en expertisecentrum voor seksuele gezondheid en HIV.

Bron cijfermateriaal: Sensoa