Actu Vrouwen doen meer, maar verdienen minder

Vrouwen doen meer, maar verdienen minder

Op de dag voor gelijk loon lanceren we onze campagne voor loongelijkheid v/m. We benadrukken hoe moeilijk het is om werk en privéleven te combineren. Jongleer jij ook elke dag?

Op 20 maart organiseert het ABVV een verrassingsactie ter gelegenheid van zijn 8ste campagne voor loongelijkheid.

De loonkloof bedraagt intussen gemiddeld 22%, tegen 23% vorig jaar (bruto, op maandbasis, deeltijds werk inbegrepen). Die daling is niet het gevolg van een hoger loon voor de vrouwen, maar het gevolg van de crisis.

Onze campagne benadrukt hoe moeilijk het is voor vrouwen om werk en privéleven met elkaar te verzoenen. Dit heeft ook gevolgen voor het loon! Hoe combineer je een hogere functie en dus een beter betaalde job, wanneer je steeds moet jongleren met de flexibiliteit op het werk, het huishouden, de opvoedingvan kinderen, je sociaal leven en je vrije tijd?

Werk en privéleven beter met elkaar verzoenen, betekent ook de loonkloof tussen vrouwen en mannen terugdringen

Voorstellen

• Werkgevers moeten bij de arbeidsorganisatierekening houden met de realiteit van vrouwen
    (bijv. geen vergaderingen op woensdagnamiddag), dat is ook voordelig voor mannen;
  • Een beter aanbod van collectieve diensten, die voor iedereen toegankelijk zijn (kinderopvang,
    zorgbehoevende ouderen, zieke kinderen);
  • Voltijdse arbeid opwaarderen en verplichte
    deeltijdse arbeid bestrijden;
  • De rechten van zwangere vrouwen verdedigen, zij zijn vaak het slachtoffer van discriminatie;
  • Emanciperende studiekeuzes voor meisjes bevorderen, de traditionele studierichtingen leiden
    in het algemeen tot slechter betaalde jobs;
  • Erop toezien dat alle vrouwen kunnen werken en zich tegelijk kunnen bijscholen;
  • Niet-gelijkgestelde periodes (bijv. ouderschapsverlof) moeten blijven meetellen voor de berekening van de loopbaan (en dus van het pensioen);
  • Het interprofessioneel minimumloon verhogen.

Sociale verkiezingen

Het ABVV en de delegees in de ondernemingen ijveren niet alleen voor een menswaardig inkomen, maar ook voor een goede levenskwaliteit. Werk en privéleven moeten evenwichtig met elkaar gecombineerd kunnen worden. Dit thema staat vandaag, meer dan ooit, centraal. Onze prestatiegerichte samenleving eist steeds meer, met alle stress van dien. Dat geldt in de eerste plaats voor vrouwen, die het leeuwendeel van de zorgtaken, de opvoeding van de kinderen (vooral van jonge kinderen) en het huishouden op zich nemen.

Het ABVV ijvert voor een betere verzoening van werk en privéleven én voor je loon. Dit is één van de centrale thema’s in onze campagne voor de sociale verkiezingen.
Maak je eigen affiche met de slogan ‘Stem voor loongelijkheid man/vrouw’ op de website mijnaffiche.abvv.be