Stop geweld op vrouwen

26 November 2023, 12:00
Inhoudstype
Description

Kom op de Internationale Dag tegen Geweld op Vrouwen naar Brussel. Bezoek het feministisch dorp en betoog mee.

Zondag 26 november is de Internationale Dag tegen Geweld op Vrouwen. Dit belangt ons allemaal aan. Geweld mag niet ongestraft blijven. We stappen door de straten van Brussel om onze solidariteit te betuigen met de slachtoffers van geweld en om een concreter en efficiënter engagement af te dwingen bij de overheden.

Seksistisch geweld belangt ons allemaal aan. Velen denken nog altijd dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor het geweld dat ze ondergaan in alle domeinen van het leven: op straat, binnen het gezin en hun privéleven, op de werkvloer, en op juridisch en politiek vlak.

Seksistisch geweld is een van de cruciale mechanismen die ervoor zorgen dat vrouwen in een ondergeschikte positie blijven hangen. Het heeft geleid tot dominantie, tot discriminatie en tot de afwezigheid van de volledige emancipatie van meisjes en vrouwen.

Er bestaat niet zoiets als 'een klein beetje geweld' op vrouwen. De verschillende vormen van geweld op vrouwen maken deel uit van eenzelfde structuur en dominantiesysteem en doorkruisen elkaar dikwijls. Ze moeten met dezelfde overtuiging en kracht bestreden worden.

Praktisch

Zondag 26 november aan het Europakruispunt, Centraal Station, Brussel.

Programma:

• 12: standenmarkt, feministisch dorp