PB Samen sterker

Samen sterker

Het ACV verspreidde gisteren (17 maart) een persbericht waarin het stelt dat de ABVV-actie op  drie plaatsen in Brussel, op 24.3 vóór de actie met het EVV in de Wetstraat , hen niet zint. Volgens het ACV zal deze actie heel Brussel blokkeren en een serene EVV manifestatie onmogelijk maken. Het ACV zegt ook dat een gemeenschappelijke actie momenteel onmogelijk is en gaat voor een eigen actie aan het Atomium, waar het 8000 militanten wil verzamelen. Het ACV neemt niet langer deel aan de EVV actie in de Wetstraat.

Het ABVV vindt het echt jammer dat zijn actie (voorafgaand aan die van het Europees Vakverbond) op 24 maart, door het ACV geïnterpreteerd wordt als zou het ABVV het gemeenschappelijk vakbondsfront willen verdelen of opblazen. Dat was en is geenszins de bedoeling!

Voor de militanten van het ABVV was het belangrijk om vóór de actie van het Europees Vakverbond in de Wetstraat hun bezorgdheid ook te uiten bij instellingen die in België de dictaten van de Europese rechterzijde overnemen (zoals Electrabel, de Nationale Bank en Business Europe). Iedereen kon aan deze actie deelnemen, maar het ACV - dat begrijpen en respecteren we - kon zich daar niet in terugvinden. Het is juist dat onze mobilisatiestrategie verschillend is sedert de verwerping van het IPA-voorstel door 52% van alle werknemers .

Maar het ABVV betreurt dat het ACV besloten heeft zich te isoleren en niet mee te doen aan de geplande actie met het EVV in de Wetstraat (van 11 tot 14 uur).

Toch even dit voor alle duidelijkheid: het ABVV zag er geen graten in dat het ACV alleen een campagne « Help Heinrich » voerde, tegen de "economic governance".
Het ABVV ziet er evenmin graten in dat het ACV alleen actie voert in het kader van de jaarlijkse herdenkingsdag voor de slachtoffers van arbeidsongevallen (op 28 april), dag die nochtans traditioneel in gemeenschappelijk front georganiseerd wordt.
Het ABVV heeft er steeds voor geijverd om in gemeenschappelijk vakbondsfront de grote uitdagingen aan te gaan, maar met behoud van en respect voor de eigenheden en gevoeligheden van elke organisatie. Dat was zo en dat blijft zo.

Het ABVV roept op tot sereniteit en solidariteit.

Op 9 april as. zullen beide vakbonden trouwens in gemeenschappelijk front en met het EVV manifesteren in Boedapest.