Actu Qatar: dubieus gastland voor klimaatconferentie

Qatar: dubieus gastland voor klimaatconferentie

Vakbond ABVV | Qatar: dubieus gastland voor klimaatconferentie

De volgende klimaatconferentie vindt plaats in Qatar, het land met de grootste CO2-uitstoot per inwoner waar werknemersrechten flagrant geschonden worden...

De volgende klimaatconferentie van de Verenigde Naties (COP 18) vindt plaats van 26 november tot 7 december in Doha, in de oliestaat Qatar.

De vakbonden zijn bezorgd over deze keuze. Dit is een verkeerd signaal.

• In Qatar beschikken de migranten94% van de werknemers, niet over de meest elementaire rechten (mensenrechten, waaronder arbeid). Ze worden stelselmatig uitgebuit, werken in gevaarlijke omstandigheden en riskeren ontslagen te worden als ze een vakbond oprichten. Ze leven in miserabele omstandigheden in werkkampen en krijgen -als ze al betaald worden- een hongerloon. De meerderheid werkt aan megalomane bouwprojecten zoals de infrastructuur voor het wereldkampioenschap voetbal in 2022. Bekijk de video van het Internationaal Vakverbond.

• Qatar heeft geweigerd conventie 87 van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) over de vakbondsvrijheid en de bescherming van de vakbondsrechten te bekrachtigen.

• Qatar is het land met de grootste CO2-uitstoot per inwoner ter wereld, en dwarsboomde de klimaatonderhandelingen.

Vakbond ABVV | Toewijzing klimaatconferentie Qatar Foto www.cop18.qa

Deze punten moeten besproken worden met de gastheren uit Qatar en men moet zich ervan vergewissen dat het belang van de mensen- (en de vakbonds)rechten, de rechtvaardige overgang en waardig werk centraal zullen staan in de dialoog met de organisatoren van de COP 18. Wij laten deze kans niet liggen.

De actie van de vakbonden voor de COP 18 zal in elk geval in verhouding staan tot deze keuze en deze situatie.