Nationale manifestatie voor een sterke sociale zekerheid

vrijdag, 20 December 2019
Pers

Het ABVV besliste deze ochtend op het federaal bureau om een nationale manifestatie te organiseren voor een sterke sociale zekerheid. Deze zal plaatsvinden op 28 januari 2020 in Brussel. Wij roepen het maatschappelijk middenveld op zich hierbij aan te sluiten. Zo zal onze eis nog krachtiger worden gehoord.

In september stelden we al vast dat het tekort in de Sociale Zekerheid bij ongewijzigd beleid kan oplopen tot 6,4 miljard euro in 2024. Dit betekent dat zonder politieke wil en sociale maatregelen, onze pensioenen, onze gezondheidszorg en onze sociale voordelen lager gaan uitvallen en zwaar onder druk komen te staan. Daardoor gaan er stemmen op om de sociale zekerheid te splitsen. Het ABVV laat dit niet zomaar passeren.

Op 28 januari organiseren wij een groot nationaal evenement voor een sterke en correct gefinancierde sociale zekerheid. Wij roepen het maatschappelijk middenveld op zich hierbij aan te sluiten. Aan alle middenveldsorganisaties, de andere vakbonden, vrouwenorganisaties, OCMW’s, vzw’s, de netwerken tegen armoede, jeugd- en cultuurorganisaties: sluit mee aan en kom op straat met onze nationale #AltijdBeschermd-manifestatie.

Voor Miranda Ulens, algemeen secretaris ABVV is het tijd om op te treden: "Genoeg gedraald. Tegenover politieke immobiliteit moet iemand het initiatief nemen. We vieren dit jaar 75 jaar sociale zekerheid. Geconfronteerd met de huidige uitdagingen, uitlatingen en bedreigingen van sommige actoren, wil het ABVV met gebalde vuist duidelijk maken dat onze sociale zekerheid moet worden versterkt, correct gefinancierd en georganiseerd blijven op federaal niveau."