Terug

Jouw fiscale fiche beschikbaar op Mijn ABVV

Jouw fiscale fiche beschikbaar op Mijn ABVV

Jaarlijks moet elke Belg zijn inkomsten van het voorgaande jaar aangeven in de belastingaangifte. Wie dat op papier doet, moet dat doen vóór eind juni. Wie de aangifte elektronisch doet via Tax-on-Web, heeft wat meer tijd, tot midden juli. Als je in 2020 een werkloosheidsuitkering kreeg, dan moet je die ook aangeven.

Het totaal aan inkomsten uit werkloosheid voor het jaar 2020 vind je in jouw fiscale fiche. De fiscale fiche kan je downloaden via www.abvv.be/mijn-abvv.

 

Wat moet je doen?

Niet veel. ABVV heeft al het nodige gedaan. Jouw fiscale fiche werd al bezorgd aan de belastingdienst en de inkomsten zullen al vooraf ingevuld zijn in je elektronische belastingaangifte via Tax-on-Web. Je moet dus enkel controleren of die gegevens juist zijn.

Voor wie de jaarlijkse belastingaangifte nog op papier doet geldt hetzelfde. De belastingdienst beschikt al over jouw fiscale fiche en is dus op de hoogte van jouw inkomsten. Je zal die inkomsten wel nog moeten invullen op de papieren belastingaangifte.

 

Waar vind ik mijn fiscale fiche?

  • In My eBox

Wie gebruikt maakt van My eBox, kan ook daar vanaf eind april zijn fiscale fiche terugvinden en ontvangt hierover een bericht per email. Surf hiervoor naar https://myebox.be.

  • In Mijn ABVV

Betaalde het ABVV jou een werkloosheidsuitkering in 2020? Dan vind je het fiscale fiche terug in jouw persoonlijk dossier op www.abvv.be/mijn-abvv.

 

Krijg ik sowieso een fiscale fiche toegestuurd?

Neen, niet automatisch.

Als wij van jou een geldig emailadres hebben, dan kreeg je een mail met de link naar Mijn ABVV. Daarin werd aangegeven dat je de mogelijkheid hebt om telefonisch een papieren fiche aan te vragen.
Heb je geen eBox of ontving je geen email dan ontvang je je fiscale fiche tegen eind april met de post toegestuurd.

 

Wat is Mijn ABVV?

Mijn ABVV is je online ABVV-dossier, waar je de betaling van je lidmaatschap of de uitbetaling van je werkloosheidsuitkeringen opvolgt en je persoonlijke gegevens controleert. Je kan met Mijn ABVV ook je fiscale fiches en verschillende attesten afdrukken. De toegang is volledig beveiligd door middel van je elektronische identiteitskaart, een token of de app Itsme.

In Mijn ABVV kan je ook een vraag stellen over jouw dossier, over jouw uitkering bij (tijdelijke) werkloosheid. Omdat je persoonlijk aangemeld bent, komt je vraag rechtstreeks terecht bij jouw werkloosheidskantoor. Zij hebben toegang tot jouw dossier en beantwoorden je vraag. Check je ABVV-dossier online

 

Tijdelijke werkloosheid en belastingaangifte 2021: opgelet met de eindfactuur

Nadat je je belastingaangifte hebt ingediend, zou het kunnen dat het aanslagbiljet een bijkomende te betalen som aangeeft. Dit is een probleem dat het ABVV al langer aanklaagt. Immers, als je werk combineert met tijdelijk werkloosheid, bestaat de kans dat je achteraf bijkomende belastingen moet betalen omdat de aanvankelijk afgehouden bedrijfsvoorheffing van 15% te laag is.

Hier lees je er meer over: Tijdelijke werkloosheid en belastingaangifte 2021: opgelet voor de eindfactuur