Actu In wat voor Europa leven wij?

In wat voor Europa leven wij?

Vakbond ABVV | In wat voor Europa leven wij?

Het Europa van vandaag waar werknemers tegen mekaar opgezet worden en waar fiscale en sociale dumping welig tieren, is niet ons Europa.

ABVV-voorzitter Rudy De Leeuw in zijn nieuwe blog: "In wat voor Europa leven wij toch, waar werknemers tegen elkaar opgezet worden, waar massaal aan fiscale en sociale dumping gedaan wordt, waar landen soepeler ontslagregelingen uitwerken om aan de besparingsideologie van het neoliberale Europa te kunnen voldoen, waar in plaats van groei meer recessie en armoede gecreëerd wordt, waar steeds meer schrijnender zaken aan het licht komen?"

Zo werden afgelopen weekend hard geconfronteerd met de gevolgen van sociale dumping toen toen twee Poolse werknemers omkwamen in een brandende loods, waar zo’n 10-tal Poolse chauffeurs samenwoonden. De situatie van de Oost-Europese truckers is erbarmelijk: ze leven in hun vrachtwagen of in loodsen, barakken, containers…. Hoewel ze in België rondrijden in opdracht van Belgische bedrijven worden ze betaald aan Oost-Europese voorwaarden. Dat kan door de Europese richtlijn. En sommige Belgische transportbedrijven richten hiervoor een "filiaal" op in een Oost-Europees land. Intussen raken onze Belgische chauffeurs niet meer aan de bak.

In Spanje zien we dan weer hoe de regering de Europese "logica" van blind besparen volgt.  De werkloosheidsuitkeringen gaan fors omlaag en de maatregelen om jongeren aan het werk te helpen doven uit,  terwijl meer dan een kwart van de Spaanse beroepsbevolking werkloos is, net als meer dan de helft van de Spaanse schoolverlaters. En door hervormingen in de arbeidswetgeving  kunnen werknemers gemakkelijker en goedkoper ontslagen worden, terwijl werkgevers het recht krijgen om eenzijdig loonsverlagingen op te leggen, cao’s te omzeilen en werktijden flexibeler te maken. De algemene staking van vorige week kwam dus niet uit de lucht vallen.

Intussen binden de Duiste vakbonden de strijd aan tegen de extreme loonmatigingspolitiek van de regering Merkel en eisen ze een minimumloon.