PB Een dagcontract is geen waardig werk

Een dagcontract is geen waardig werk

Het Internationaal Vakverbond organiseert vandaag de Derde Werelddag voor Waardig Werk. Het ABVV sluit zich aan bij de acties voor een duurzame economie die investeert in goede jobs.

Gisteren nog stelde het ABVV de misbruiken in de uitzendsector aan de kaak tijdens de zesde Dag voor de Rechten van Uitzendkrachten. Het ABVV wil dat dagcontracten in de sector worden verboden en dat er strikte maatregelen komen tegen discriminatie.

Het ABVV verheugt er zich over dat ook de minister van Werk, Joƫlle Milquet, initiatieven wil om dagcontracten en discriminatie in te dijken.

In een reactie op de actiedag relativeert de werkgeversfederatie Federgon het fenomeen van de dagcontracten. Haar cijfers zijn een onderschatting omdat er zeer veel verborgen dagcontracten zijn. Maar zelfs wanneer men van die cijfers uitgaat zijn er zo maar even 20.000 uitzendkrachten met dagcontracten aan het werk.

Federgon stelt dat dagcontracten een economische noodzaak zijn.  Dat is geen geldig argument om 20.000 mensen in dagelijkse onzekerheid te dompelen. En dat is zeker geen geldig argument om uitzendkrachten met dagcontracten in te schakelen in opdrachten die weken of maanden duren.

De misbruiken met dagcontracten hebben lang genoeg geduurd. Er moet een einde gesteld worden aan deze ontoelaatbare praktijken.