PB ABVV verheugd over 4 maanden ouderschapsverlof

ABVV verheugd over 4 maanden ouderschapsverlof

Op 18 juni 2009 slaagden de vakbonden erin met de Europese werkgevers een akkoord te onderhandelen over een minimum van 4 maanden ouderschapsverlof. Het ABVV verheugt zich erover dat de Ministerraad dit akkoord nu omzet in de praktijk in België.

Ouders van kinderen geboren vanaf 8 maart 2012 zullen hierdoor elk beschikken over een uitkering voor 4 maanden ouderschapsverlof (dat kan opgenomen worden in 8 maanden halftijds of 20 maanden 4/5de). Tot hiertoe bedroeg het ouderschapsverlof slechts 3 maanden.

Voor de ouders van kinderen geboren vóór 8 maart wordt wel het recht toegekend om thuis te blijven voor een 4de maand ouderschapsverlof, maar wordt geen uitkering voorzien. Wij hopen dat de regering het nodige budget zal vinden om voor deze ouders uitkeringen te voorzien voor de 4de maand ouderschapsverlof vanaf 2013.

Het ABVV wil de jonge ouders hierover maximaal informeren, en heeft daarom een brochure over alle "Verlofmogelijkheden voor jonge ouders" gepubliceerd (ook consulteerbaar op www.abvv.be/brochures).