ABVV solidair met vakbondsleden Zimbabwe

dinsdag, 04 Februari 2020

Vandaag is een belangrijke dag voor vakbondsactivisten in Zimbabwe. Er verschijnen 19 vakbondsleden voor de rechter. Ze worden beschuldigd van ‘deelname aan een bijeenkomst met het oog op het bevorderen van openbaar geweld’. ABVV-voorzitter Robert Vertenueil schreef een brief aan onze regering en de regering in Zimbabwe om zich uit te spreken over deze absoluut ondemocratische situatie.

Het wordt alsmaar moeilijker je stem te laten horen. Het is een tendens die we niet alleen in ons land zien, maar ook wereldwijd. In Zimbabwe staan vakbondsleiders en –leden terecht omdat ze kritisch zijn voor het regime. Dit kan voor het ABVV niet door de beugel.

In 2018 legden ze 3 dagen lang het land plat. Tegen de stijging van de brandstofprijzen en de economische malaise. Verscheidene manifestaties werden met geweld beantwoord. Demonstraties werden met geweld neergeslagen en mondden uit in rellen. Het leger schoot met scherp. 12 mensen werden gedood, honderden raakten gewond en de politie verrichtte duizend arrestaties. Martelingen, vernedering en mishandelingen waren er schering en inslag. Inmiddels zijn vierhonderd mensen veroordeeld tot gevangenisstraffen.

Zeven vakbondsactivisten van de koepelvakbond ZCTU zijn eerder al vrijgesproken in april 2019, na een langdurige rechtszaak. Daarbij zaten vakbondsleiders, vakbondspresident Peter Mutasa en secretaris-generaal Japhet Moyo, die in oktober 2018 werden gearresteerd in verband met het protest. Nog 19 andere vakbondsleden staan terecht. Het is nu wachten op het verdict.

De arrestaties en rechtszaken wijzen op de voortdurende onderdrukking van vakbonden in Zimbabwe. Die lange geschiedenis van beperkte ruimte voor georganiseerde arbeid, gaat terug tot de begindagen van de onafhankelijkheid. Het hardhandig optreden tegen vakbondsleden en andere activisten uit het maatschappelijk middenveld gaat onverminderd door en lijkt zelfs te escaleren, ondanks de beloften door het Mnangagwa-leiderschap.

De politieke partij ZANU (PF) heeft het steeds minder voor vrijheden van de Zimbabwanen, zoals blijkt uit de pogingen om een wet op de handhaving van de vrede en de orde erdoor te drukken. Die nieuwe wet zou serieuze gevolgen hebben voor de fundamentele vrijheden in het land. Het recht op vereniging, op demonstratie en op vrijheid van meningsuiting dreigt op de schop te gaan.