Alle thema's

Aan onze federale sociale zekerheid: een dikke proficiat!

Van 14 tot 18 oktober 2019 komen meer dan 1000 experten van de sociale zekerheid, uit meer dan 150 landen, samen in Brussel voor het Wereldforum Sociale Zekerheid. “Ons land is wereldwijd een lichtend voorbeeld op vlak van sociale zekerheid.” En dat moeten we goed onderhouden.

Meer zekerheid, meer kwaliteit: sociaal-economische barometer 2019

De regionale regeringen zijn gevormd. Nu kijken we volop naar het federale niveau. Wat heeft de afgelopen regeerperiode opgeleverd? Waarom kampen we met een begrotingstekort? Hoe komt het dat de koopkracht en de sociale zekerheid onder druk staan? Wat moet er gebeuren?

“Aan de volgende regering: gun mama’s rust!” - open brief

Gezinsorganisaties, vrouwenraad, mutualiteiten en vakbonden eisen dat de tijd die een mama kan spenderen met haar pasgeborene niet afhankelijk mag zijn van haar gezondheidssituatie vóór de bevalling.

Sociale zekerheid bloedt leeg, herfinanciering is broodnodig

Het beleid van de afgelopen jaren dreigt vanaf 2021 een zwaar en sterk oplopend tekort te creëren in de sociale zekerheid. De vakbonden trekken nu aan de alarmbel en roepen de politici op om deze praktijken stop te zetten en een halt toe te roepen aan het beleid dat de tekorten doet oplopen en de sociale zekerheid onderuit haalt.