Alle thema's

Actu Bangladesh Schone Kleren

Bangladesh: 21 doden bij brand in kledingfabriek. Reageer nu!

Na een verschrikkelijke brand in een kledingfabriek in Bangladesh, eisen fabrieksarbeid(st)ers snelle hervormingen, een strafrechtelijk onderzoek en vergoeding voor de slachtoffers. Het ABVV steunt via de ‘Schone Kleren Campagne' de eisen van deze arbeid(st)ers. Ook jij kan een verschil maken!

Actu Herstructurering Carrefour

Sociale afbraak bij Carrefour

Op een buitengewone ondernemingsraad werd bekend gemaakt dat warenhuisketen Carrefour 21 winkels sluit, een deel van de keten afstoot en de arbeids- en loonsvoorwaarden van de werknemers naar beneden toe wil herzien.

Minimumloon: ABVV laat zich niet afschepen met valse beloftes

Het ABVV geeft niet toe aan chantage en verwerpt de aalmoes die op tafel ligt, namelijk een schamele verhoging van het minimumloon met 1,1%. De onzekerheid en onduidelijkheid over verdere stappen, én het feit dat de werkgeversorganisaties deze minieme verhoging van het interprofessioneel minimumloon koppelen aan een ingreep op de opzegvergoedingen beantwoorden niet aan de legitieme verwachtingen van de werknemers. Wij blijven gaan voor een deftige verhoging van de laagste lonen.

Sociale zekerheid bloedt leeg, herfinanciering is broodnodig

Het beleid van de afgelopen jaren dreigt vanaf 2021 een zwaar en sterk oplopend tekort te creëren in de sociale zekerheid. De vakbonden trekken nu aan de alarmbel en roepen de politici op om deze praktijken stop te zetten en een halt toe te roepen aan het beleid dat de tekorten doet oplopen en de sociale zekerheid onderuit haalt.