Alle thema's

Geef de partner meer tijd met de pasgeborene

Willen we echt een gelijke spreiding van zorg en werk tussen de partners, dan is er een beleid nodig dat partners aanmoedigt om van bij de start van het ouderschap een gelijke rol op te nemen. Daarom hield het ABVV vandaag in het federaal parlement een warm pleidooi voor een verplicht en uitgebreid geboorteverlof.

Tijdskrediet en overuren? Nieuwe regels

Zit je in een periode van loopbaanonderbreking, tijdskrediet of thematisch verlof? Dan is er nu eindelijk duidelijkheid over wat mag en wat niet mag op vlak van overuren en bijkomende uren.

Hogere uitkeringen en goede voornemens voor sociale verbeteringen

Op 1 januari 2020 gaan enkele sociale uitkeringen omhoog. We vragen met aandrang dat deze verbeteringen bekomen via sociaal overleg, niet leiden tot het verlies van andere sociale voordelen, en dat overleg hierover niet meer verbonden wordt aan overleg over loonsverhogingen.

Oproep Groep van Tien

De huidige socio-economische crisis en het aankomende Belgisch voorzitterschap van de Europese Unie laten niet toe dat ons land in een institutionele en politieke chaos terechtkomt. Wij roepen dan ook alle politieke partijen en mandatarissen op tot een oplossing te komen.

Het ABVV pleit ervoor dat de IAO zich mengt in het Europese debat over de maatregelen tegen de crisis

ABVV-voorzitter Rudy de Leeuw heeft in Genève gevraagd dat de IAO zich mengt in het debat over de crisismaatregelen.