Alle thema's

"Ja, het stakingsrecht staat onder druk. Ook in ons land.”

Het stakingsrecht is een essentieel onderdeel van de collectieve onderhandeling en de vakbondsvrijheid. Zonder stakingen hadden we geen weekend, geen betaald verlof, geen stemrecht. Dit recht staat sinds enkele jaren onder druk.

Reality check: de sociaal-economische barometer 2018

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 2019 maakt het ABVV de sociaal-economische balans op van vier jaar regering-Michel. Dit oogt niet fraai. De regering van N-VA, CD&V, Open Vld en MR blinkt uit in asociaal en onrechtvaardig beleid.

Variabele verloning opent de deur naar willekeur

Ervaringsbarema’s zijn helder, objectief en zeker. Ze garanderen evolutie in je loon en werken motiverend. Barema’s afschaffen betekent de concurrentie tussen werknemers aanwakkeren. Dat is geen goed idee.

Persberichten

Begroting en arbeidsdeal: deze ministers kopen hun zomerrust, ten koste van 100.000-den werkzoekenden

Kunst- en vliegwerk om toch maar met een akkoord naar buiten te kunnen komen alvorens de ministers op vakantie vertrekken. Dat is het resultaat van de fameuze gesprekken binnen de regering-Michel. In afwachting van de teksten, wil het ABVV alvast een eerste reactie geven op bepaalde luiken van de ‘arbeidsdeal’ en begroting. Conclusie: dit is een akkoord van gemiste kansen.

20 jaar Wet Renault - tijd voor een verantwoorde bijsturing

Naar aanleiding van 20 jaar Wet Renault, dringt het ABVV aan op een grondige bijsturing in het belang van de werknemers van morgen.