Publicaties aanvragen

Brochure voor delegees

Interim? Alle informatie over uitzendarbeid op

www.rechtenuitzendkracht.be

Uitzendkrachten zijn geen wegwerpkrachten

Men mag over uitzendwerk vertellen wat men wil, dat het nodig is voor de economie, dat je er ervaring mee opdoet, dat het uitzicht geeft op vast werk, dat het beter is dan niets. Maar al die argumenten zijn geen excuus om mensen te behandelen als wegwerpartikelen.

Uitzendkrachten zijn geen wegwerpkrachten. Met die slagzin houden we met het hele ABVV op 9 oktober opnieuw een Dag voor de rechten van Uitzendkrachten. Met acties overal in het land. En met een speciaal magazine dat ook in de Nieuwe Werker wordt ingelast.

Doe mee met die campagnedag. Zeg samen met het ABVV dat uitzendwerk niets meer te maken heeft met flexibiliteit. Het is sollen met de mensen. Het is ze al te vaak van hot naar her sturen, al te vaak jaren aan een stuk, met loze beloften, en met veel te veel misbruik. Zeg samen met het ABVV dat uitzendkrachten meer respect moeten krijgen. Meer zekerheid, meer rechten. Er mag geen plaats zijn voor rommeljobs.
Campagnewebsite www.rechtenuitzendkracht.be

Wij willen

• Goede contracten voor uitzendkrachten. Een contract vanaf dag één van een opdracht. Niet op dag twee zoals het nu mag, en niet nu of dan of nooit zoals het al te vaak gebeurt. Want zolang een uitzendkracht geen contract in handen heeft, staat de deur open voor gesjoemel, voor werk zonder loon, voor opdrachten zonder afgesproken duurtijd.
  • Een aanwervingsplicht nu er regels zijn die toestaan om uitzendwerk te gebruiken voor de selectie van vast personeel.
  • Dat uitzendkrachten volwaardige anciënniteit opbouwen. Als ze een vast contract krijgen in een bedrijf moet hun interimperiode voluit meetellen voor de bepaling van hun rechten en voordelen.
  • Het einde van de dagcontracten. Er is nu wel een nieuwe regelgeving die opeenvolgende dagcontracten aan banden legt. Maar daarmee zijn ze nog niet weg. En dagcontracten, dat zijn de ergste rommeljobs.

Nieuwe regels bij interim

Vanaf nu kan in je contract een nieuwigheid opduiken, nl. de vermelding van het motief "instroom". Dit heeft heel wat gevolgen.

Alle nieuwe regels en tips

Aandacht voor de hoge werkdruk, stress en onveiligheid in uitzendland

Uitzendkrachten hebben last van stress, want onzeker werk knaagt aan het zelfvertrouwen. Ze worden aan het lijntje gehouden met loze beloftes over een vaste aanwerving en sukkelen jarenlang voort met dagcontracten, in het beste geval weekcontracten.

Uitzendwerk knaagt ook aan het inkomen. Met een portemonnee die dan eens gevuld wordt en dan weer niet, bouw je geen toekomst op. Zonder vast contract ben je geen zekere betaler en krijg je geen huurwoning te pakken, laat staan een lening om een huis te kopen.

Uitzendkrachten, durf te zeggen dat je veiligheid voorrang moet krijgen! Zonder opleiding kan je niet veilig en gezond werken. Laat horen dat je geen marionet bent die van de ene dag op de andere kan worden ingezet en weer opzijgeschoven!

Alles over de diverse acties op 10 oktober

Lees Interimzone | Doe de test | Veiligheidstips | Getuigenis Lien van de Kelder

Download Interimzone

Lagere koopkracht van uitzendkrachten maakt ons knorrig !

De vakbonden zorgden voor een reeks basisrechten voor uitzend­krachten, maar het torenhoge probleem blijft dat deze werknemers aan het lijntje worden gehouden met dag- of weekcontracten. Al te vaak om vast werk te doen. Flexibiliteit, ten gunste van de werkgever, en ten koste van de werknemer. Daar moet een eind aan komen.
Lees het dossier
Lees Interimzone, de krant vd uitzendkracht

Laat je niet in je hemd zetten. Ken je rechten!

Hoewel in ons land de uitzendarbeid vrij goed gereglementeerd is, zien we op het terrein allerlei wantoestanden. Ons eerste wapen daartegen is informatie, zowel voor de uitzendkrachten zelf als voor onze afgevaardigden in de bedrijven.  Wij beantwoorden al je vragen:

We organiseren ook elk jaar de dag van de uitzendkrachten. Dit initiatief is, zeer tegen de zin van de werkgevers, snel een begrip geworden. Net als onze krant, Interimzone, die we telkens uitgeven op de actiedag.

In elke sector wordt beroep gedaan op uitzendkrachten. Voor sectorspecifieke informatie kan je terecht bij de verschillende vakcentrales van het ABVV. Natuurlijk kan je ook beroep doen op de diensten van jouw gewestelijke afdeling

Elke dag gedumpt?
Campagne tegen dagcontracten
Leuk, maar tijdelijk: tattoo tegen dagcontracten