29 september

Europese syndicale actiedag

13u

Vakbond ABVV | Europese betoging 29/9/2010 - BrusselMet de hete adem van de financiële markten in de nek geven de Europese landen zich nu de een na de ander over aan een bezuinigingsbeleid. Hierbij laten ze de steunmaatregelen varen die ze bij het begin van de crisis hadden genomen, ook al hadden deze maatregelen de gevolgen van de crisis nog enigszins opgevangen. Heel wat landen zijn hierbij betrokken: Griekenland, Spanje, Portugal, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Roemenië, Denemarken… de lijst wordt elke dag langer.

We mogen natuurlijk niet toelaten dat de openbare financiën er nog verder op achteruitgaan, aangezien de werknemers daar op termijn als eerste het gelag voor zouden betalen. Te vroeg het einde van de crisis afkondigen, zou dramatische gevolgen kunnen hebben. Over deze vaststelling waren alle Europese landen het enkele weken geleden nog roerend eens, maar nu blijft van deze consensus niet veel meer over.

De wil ontbreekt om in Europa een gemeenschappelijk steunbeleid uit te werken, om tot een grotere fiscale coördinatie te komen en om te vermijden dat het “ieder voor zich" wordt. We lopen het risico om in een spiraal van bezuinigingen en in een nieuwe economische crisis te verzeilen: de soberheidsval.

Om een antwoord te bieden op deze situatie heeft het EVV (Europees vakverbond) tijdens zijn uitvoerend comité begin juni beslist een Europese actiedag te organiseren op 29 september 2010, aan de vooravond van de Ecofintop (vergadering van de ministers of staatssecretarissen van economische zaken en/of financiën van de lidstaten van de Europese Unie). Deze syndicale reactie zal bestaan uit een grote Europese manifestatie in Brussel en uit acties in de andere lidstaten, in de vorm van manifestaties, werkonderbrekingen of andere.

De Euro-manifestatie in Brussel zal om 13 u starten aan het Zuidstation. We verzamelen vanaf 12u op de Jamarlaan en delen ABVV-materiaal uit aan de kant van het Baraplein.

• ABVV-pamflet

• EVV-pamflet

• Affiche

• Traject betoging

• Volgorde - samenstelling betoging
    De internationale delegaties nemen de kop van de manifestatie en verzamelen op de Europa-esplanade, zoals gewoonlijk.
    Opgelet: de Belgische bonden verzamelen op de Jamarlaan, niet op de Europa-esplanade. Onze propagandaploeg zal ook in de Jamarlaan materiaal uitdelen, aan de kant van het Baraplein.

• Trein
    Overzicht van de versterkte treinen
    Overzicht van de extra treinen
    De militanten die per trein komen kunnen naar het Noord- of het Zuidstation terugkeren door de trein te nemen in het station Brussel-Luxemburg of via de metro in het station Troon (afstappen in Rogier voor het Noordstation). Je kan best deze route volgen. Opgelet: het metrostation Merode zal gesloten zijn.

• Bus
    Plan met invalswegen en parkeerplaatsen
    Wie met de bus komt  (we raden dit af gezien er enkel vanuit Frankrijk al 700 bussen worden verwacht) vragen we om deze affiche op de voorruit te hangen om zo gemakkelijker te worden herkend en te worden geëscorteerd door de politie.

Plan

Zuidstation Brussel
Europaesplanade, 1060 Brussel, België

Volg je vakbond