Alle thema's

Het stakingsrecht is een historisch, universeel en democratisch recht

Zonder stakingen hadden we geen weekend, geen betaald verlof, geen stemrecht. Maar dit recht staat sinds enkele jaren opnieuw zwaar onder druk.

ABVV solidair met vakbondsleden Zimbabwe

Vandaag is een belangrijke dag voor vakbondsactivisten in Zimbabwe. Er verschijnen 19 vakbondsleden voor de rechter. Ze worden beschuldigd van ‘deelname aan een bijeenkomst met het oog op het bevorderen van openbaar geweld’. ABVV-voorzitter Robert Vertenueil schreef een brief aan onze regering om zich uit te spreken over de ondemocratische situatie.

Bedrijf in moeilijkheden? Ook onderaannemers informeren!

Na 3 jaar onderhandelen zetten we een nieuwe belangrijke stap naar een betere aanpak wanneer bedrijven in moeilijkheden willen herstructureren. Sectoren en bedrijven moeten vanaf nu werk maken van afspraken zodat moederbedrijven hun onderaannemers snel en accuraat informeren.

Persberichten

Uitspraak Hof van Cassatie over vreedzame actie is gevaarlijk precedent voor betogings- en stakingsrecht

Het Hof van Cassatie bevestigt de veroordeling van de voorzitter van ABVV Antwerpen voor "kwaadwillig belemmeren van het verkeer". Al wie een actie voert waardoor het verkeer ‘belemmerd’ wordt, kan door deze uitspraak strafrechtelijk vervolgd worden.

Veroordeling wegens vreedzame actie zal ons niet beletten om actie te blijven voeren tegen sociaal onrecht

Vandaag, 26 juni 2019, heeft het Hof van Beroep van Antwerpen de principiële veroordeling van de voorzitter van ABVV-Antwerpen aangehouden