Alle thema's

Bedrijf in moeilijkheden? Ook onderaannemers informeren!

Na 3 jaar onderhandelen zetten we een nieuwe belangrijke stap naar een betere aanpak wanneer bedrijven in moeilijkheden willen herstructureren. Sectoren en bedrijven moeten vanaf nu werk maken van afspraken zodat moederbedrijven hun onderaannemers snel en accuraat informeren.

Hogere uitkeringen vanaf januari

Vanaf 1 januari 2020 verhogen enkele werkloosheidsuitkeringen. Deze verhogingen zijn deel van het akkoord dat we eerder dit jaar gesloten hebben om de uitkeringen aan te passen aan de gestegen welvaart.

Belangrijke eerste stap: krijgen jonge moeders eindelijk verdiende rust?

Het ABVV is verheugd. Er werd een belangrijke stap genomen tegen een discriminerende maatregel waarbij zwangere vrouwen die ziek worden voor hun bevalling, moederschapsverlof verliezen. We slaagden er in om vakbonden en werkgevers in de Nationale Arbeidsraad unaniem achter de afschaffing van die discriminatie te scharen.

Persberichten

ABVV confronteert politiek met realiteit werknemers en eist minimumloon van 14 euro per uur

We trokken de straat op met onze campagne 'Fight for 14', we hielden militantenbijeenkomsten en sensibiliseerden op markten, festivals, aan universiteiten en aan fabriekspoorten. Nu hebben we het debat naar de politieke arena gebracht. Want een hoger minimumloon is sociaal en economisch noodzakelijk.

ABVV pleit voor versterkte en duurzaam gefinancierde sociale zekerheid

Het ABVV schuift 10 pistes naar voor om onze sociale zekerheid te verankeren, verbeteren en verdiepen. We verbreden de financieringsbasis met oog op ‘de sociale zekerheid van morgen’.