Sociaal Overleg
Sociaal Overleg

13.03.2024

ABVV slechts gedeeltelijk akkoord met jaarverslag Nationale Bank

De Nationale Bank heeft terecht aandacht voor de historisch hoge winstmarges van bedrijven, de rol van automatische indexering, de armoede bij kansengroepen en de nood aan flankerend beleid voor een rechtvaardige klimaattransitie. Maar ze slaat de bal mis als het gaat om een mogelijke loon-prijsspiraal en de loonnormwet.

27.11.2023

Lang leve de economische en financiële informatie

50 jaar geleden kregen werknemers een nieuw wettelijk instrument in handen: directies werden verplicht economische en financiële informatie te verstrekken. Sindsdien waken ABVV-delegees over de toestand, de evolutie en de vooruitzichten van de bedrijven.

20.09.2023

Gelukkige 75ste verjaardag, ondernemingsraad!

75 jaar geleden werd de wet aangenomen die sociaal overleg vastlegde op nationaal vlak, binnen sectoren en in bedrijven. We vieren deze verjaardag want deze wet erkende de rol van de vakbond én zorgde voor inspraak van werknemers in hun bedrijf via de oprichting van de ondernemingsraad.

28.04.2023

1 mei-toespraak Miranda Ulens, algemeen secretaris ABVV

Lees hier de 1 mei-toespraak van Miranda Ulens, algemeen secretaris ABVV.

28.04.2023

1 mei-toespraak Caroline Copers, algemeen secretaris Vlaams ABVV

Lees hier de 1 mei-toespraak van Caroline Copers, algemeen secretaris Vlaams ABVV

29.11.2023

Op 27 november werd het Koninklijk Besluit van 1973 over de economische en financiële informatie die aan de ondernemingsraden moet worden verstrekt, 50 jaar.

31.03.2023

Na consultatie van de instanties, keurt het ABVV het ontwerp van sociaal akkoord dat op 15 maart door de Groep van 10 werd bereikt, met 70% goed. Het sociaal akkoord zorgt ervoor dat een aantal sociale voordelen, zoals de landingsbanen en SWT, worden verlengd voor de komende 2 jaren. Dat er geen sprake is van een Interprofessioneel Akkoord (IPA) blijft voor ons een pijnpunt.