Alle thema's

Hogere uitkeringen en goede voornemens voor sociale verbeteringen

Op 1 januari 2020 gaan enkele sociale uitkeringen omhoog. We vragen met aandrang dat deze verbeteringen bekomen via sociaal overleg, niet leiden tot het verlies van andere sociale voordelen, en dat overleg hierover niet meer verbonden wordt aan overleg over loonsverhogingen.

De sociale zeker­heid kan niet met pensioen

De vragen van 75 jaar geleden blijven actueel. De antwoorden bepalen net zoals toen welke richting we uitgaan met de sociale zekerheid.

75 jaar sociale zekerheid: Bedankt Achiel!

Het is vandaag exact 75 jaar geleden dat de Besluitwet betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders boven het doopvont werd gehouden. Het was het startschot van ons sociale zekerheidsstelsel. Reden te meer om er vandaag extra aandacht aan te geven.

Minimumloon: ABVV laat zich niet afschepen met valse beloftes

Het ABVV geeft niet toe aan chantage en verwerpt de aalmoes die op tafel ligt, namelijk een schamele verhoging van het minimumloon met 1,1%. De onzekerheid en onduidelijkheid over verdere stappen, én het feit dat de werkgeversorganisaties deze minieme verhoging van het interprofessioneel minimumloon koppelen aan een ingreep op de opzegvergoedingen beantwoorden niet aan de legitieme verwachtingen van de werknemers. Wij blijven gaan voor een deftige verhoging van de laagste lonen.

Ziekteverzekering: regering zet overlegmodel buiten spel en stort patiënten en zorgverstrekkers in onzekerheid

De regering stort patiënten, zorgverleners en zorgvoorzieningen in extreme onzekerheid door de begroting gezondheidzorg niet goed te keuren.