Sociaal Overleg

ABVV pleit voor versterkte en duurzaam gefinancierde sociale zekerheid

Het ABVV schuift 10 pistes naar voor om onze sociale zekerheid te verankeren, verbeteren en verdiepen. We verbreden de financieringsbasis met oog op ‘de sociale zekerheid van morgen’.

Minimumloon: ABVV laat zich niet afschepen met valse beloftes

Het ABVV geeft niet toe aan chantage en verwerpt de aalmoes die op tafel ligt, namelijk een schamele verhoging van het minimumloon met 1,1%. De onzekerheid en onduidelijkheid over verdere stappen, én het feit dat de werkgeversorganisaties deze minieme verhoging van het interprofessioneel minimumloon koppelen aan een ingreep op de opzegvergoedingen beantwoorden niet aan de legitieme verwachtingen van de werknemers. Wij blijven gaan voor een deftige verhoging van de laagste lonen.

Ziekteverzekering: regering zet overlegmodel buiten spel en stort patiënten en zorgverstrekkers in onzekerheid

De regering stort patiënten, zorgverleners en zorgvoorzieningen in extreme onzekerheid door de begroting gezondheidzorg niet goed te keuren.

Tijd voor een roodgroene New Deal

Ter gelegenheid van de week van de mobiliteit en net voor de acties van de jongeren en de klimaatactieweek pleit het ABVV voor een progressieve en duurzame New Deal.

Sociale zekerheid bloedt leeg, herfinanciering is broodnodig

Het beleid van de afgelopen jaren dreigt vanaf 2021 een zwaar en sterk oplopend tekort te creëren in de sociale zekerheid. De vakbonden trekken nu aan de alarmbel en roepen de politici op om deze praktijken stop te zetten en een halt toe te roepen aan het beleid dat de tekorten doet oplopen en de sociale zekerheid onderuit haalt.

Veroordeling wegens vreedzame actie zal ons niet beletten om actie te blijven voeren tegen sociaal onrecht

Vandaag, 26 juni 2019, heeft het Hof van Beroep van Antwerpen de principiële veroordeling van de voorzitter van ABVV-Antwerpen aangehouden

VBO-memorandum: recept voor sociale achteruitgang

Verpakt met de ultraliberale slogan ‘Less is more’ wil het VBO de sociale bescherming, de kwaliteit van de werkomstandigheden en de verloning van werknemers verminderen en de dividenden voor de aandeelhouders en de winsten van de grote bedrijven vergroten.